10 månader mot 10 mil

Den 10 september anmälde jag mig till Ultravasan 45 med inställningen att gå-jogga sträckan. Efter att ha anmält mig dit ökade motivationen att komma tillbaka till löpningen ytterligare. Att kunna springa lika långt som förut – och ännu längre!  Jag har länge drömt om ultra, men tyvärr aldrig tagit mig dit på grund av det ena med det tredje. Nu hade jag ett mål i Ultravasan, men hur skulle jag bäst ta mig dit?

Nästa steg mot ultra

Jag träffade Pace on Earth i och med Kriga mot ALS, och då jag vet att de har mycket kunskap inom området kontaktade jag dem. De berättade då om sin nya produkt; ett online coachning-program som heter 10 månader mot 10 mil. Jag behövde inte många sekunders betänketid innan jag anmälde mig, och den 18 oktober drog det igång. Än så länge är det en övergångsperiod där jag tränar “som förut” men bygger upp lite nya rutiner och ett något justerat tänk. Så nästa vecka blir egentligen första veckan med “det nya”.

Generellt nu är i alla fall att jag BARA springer i skogen, och då inte ens på platta skogsvägar utan bara ojämnt underlag. Alltså olika stora stigar. En del är ju breda som skogsvägar, men de ska vara ojämna för att jag ska springa där. Som tur är bor vi ju precis vid elljusspår och en massa andra stigar så jag har massor med stigar att springa på! Tyvärr för mig har jag inte riktigt lärt mig hitta än så jag sprang nästan vilse två gånger i går på mitt “långpass” som blev ca 50 minuter, men tack vare kompassen hittade jag hem igen. Jag får skaffa en karta också så jag kan vara lugn 🙂

Jag springer även bara lågpulspass, vilket i mitt fall betyder att jag ska ha en puls på under 140 bpm. Man ska ta 180 – ålder, vilket i mitt fall ger 145, men så kan man även dra bort 5 om man är eller har varit skadad så jag kör på 140. Det är dock väldigt lätt att råka hamna över, så det blir mycket gånginslag för att få ner pulsen när jag glömt av mig lite. Själva gåendet gör dock inget utan det är bara bra att gå ibland.

Utöver löpträningen blir det även en hel del annat smått och gott. Jag kör bland annat Octoberplank (ett event av Pace on Earth), tränar lite styrka och balans varje dag, det blir lite transportcykling för att lämna och hämta dottern på förskolan, lite rörelse/yoga, har börjat nosa på det här med meditation etc. Det ska bli spännande 10 månader framöver!

Bort baciller

Precis innan jag började med detta program var jag småförkyld, en sådan där dryg en som varken bryter ut eller försvinner, och nu har dottern haft ont i halsen och feber förra veckan, och maken var nästa på tur att åter igen bli förkyld igår. Helgen som var blev en riktig slithelg med två timmars kånkade på virke på fredagen och sex timmars kånkande på lördagen, sen kväll på lördagen, tidigt morgon på söndagen, mycket bilkörande och så vidare, så det kanske inte var så konstigt att Johan åkte dit igen. Själv hoppas jag dock slippa…

Återhämtning brukar vara min svaga punkt, vilket ni som läst här under min träningsperiod inför Kriga mot ALS vet… Det gör att jag lätt får förkylningar. Det är inte alltid lätt med barn på förskola och skola, men nu försöker jag hålla mig frisk genom att exempelvis lägga mig tidigt, äta Mega Vital och göra smoothies fullpackade med nyttigheter. En sak jag dock märkt är att jag blir “mindre” sjuk nuförtiden, jag får exempelvis sällan feber utan mer sådana där puttrande saker som inte riktigt bryter ut. Vilket som är bättre vet jag inte riktigt i och för sig 😛

Men nu får ni ha en fortsatt härlig tisdag, och krya på er alla som är sjuka!