134 mil och 68 700 kronor senare

Nu är min resa till fots och på cykel genom Sverige slut. Jag startade resan den 28 maj, och den 21 juni – 134 mil och 68 700 kr senare – lämnade jag över checken till Hjärnfondens representant, professorn och forskaren Peter Andersen. Och vilken resa det har varit. Här kommer en snabbgenomgång!

Tisdagen den 24 maj var jag först med i morgonprogrammet hos P4 Gävleborg, och åkte sedan mot Stockholm för att träffa Caroline Ingre och Fang Fang på Karolinska Institutet. Dagen efter besökte jag Hjärnfonden och träffade Pace on Earth som ville hjälpa till på de sätt de kunde.

Pace on earth ville sponsra på de sätt de kunde; med kinesiologtejp, deras t-shirt och lån av X-cross solglasögon!
Pace on Earth ville sponsra på de sätt de kunde; med kinesiologitejp, deras t-shirt och lån av X-cross solglasögon!

Sedan bar det av mot Göteborg. På fredagen besökte jag P4 Göteborg och träffade Hanna Nyström från ALS-teamet på Sahlgrenska, och sedan gick starten på lördagen den 28 maj! Jag började med att springa, men tyvärr höll knäna som bekant inte särskilt länge… Efter ca 10 km löpning och 15 till km gång var mina knän helt slut och jag kunde knappt gå på 1,5 dygn. Hade jag insett vad som var problemet tidigare hade jag kanske kunnat fixa det i tid, men nu var det för sent. Och det är ingen idé att tänka ”om”, så jag fick göra det bästa av situationen! Det blev alltså cykling resten av resan, med undantag för 14 km efter Uppsala.

Jag vid starten från Sahlgrenska den 28 maj.

Väl framme i Örebro var det dags för behandling av senorna och musklerna som ställde till det i knäna! Mikael Öhman på Massageverkstad gav mig en mindre skön – men ack så välbehövd – behandling. (Det är som när jag berättar för någon att min man är under utbildning till massageterapeut och de säger ”åh, va skönt att få massage hela tiden!”. För det första: skomakarens barn. För det andra: Friskvårdsmassage är skönt, inte behandling. Det känns. Mycket!) I Örebro träffade jag även Lars-Gunnar Gunnarsson som berättade om hans arbete med ALS och epidemiologisk forskning inom området under många år.

Lars-Gunnar Gunnarsson, Universitetssjukhuset i Örebro

Den första veckan körde min kära mamma Siw Hansson följebilen. Hon tog ledigt från jobbet för att hjälpa mig på min resa, och bjöd på mat – och stod ut med mitt humör! Mellan Arboga och Södertälje var jag dock utan följebil (min syster tog examen från psykologprogrammet på Karolinska så självklart skulle mamma få vara med på ceremonin!). Och det var hur skönt som helst att äntligen få vara själv ett tag 😉

Mamma, Siw Hansson, blickar ut över vyerna i vackra Arboga.

Väl i Stockholm fick jag spendera lite efterlängtad tid med mina underbara barn! Och efter en vilodag i Stockholm cyklade jag till Uppsala på självaste nationaldagen, då med min man Johan som chaufför av följebilen. Vi tog lunch i form av picknick vid Rosersbergs slott, till tonerna från en orkester som spelade på slottsgården. Riktigt trevligt!

Jag och min man Johan har lunchpicknick vid Rosersbergs slott.

Väl i Uppsala var det vilodag igen, bland annat med after work på mitt gamla jobb (Webbgaraget på Uppsala slott). Från Uppsala till Gävle blev det då dags för min syster Åsa att köra följebilen.

Min syster Åsa Hansson körde följebilen från Uppsala till Gävle.

I Österbybruk fick jag även en till behandling, men eftersom att jag skulle cykla dagen efter också var det en lättare behandling denna gång med mer fokus på att släppa spänningar. Peter Dahlberg från Björks Friskvård ställde upp och kom till hotellrummet – vilken ängel!

Peter Dahlberg från Björks Friskvård hjälpte mig få bort spänningar i benen.

Så var det dags att komma hem för lite vila på hemmaplan (denna gång var dock barnen hos mina föräldrar uppe i Luleå). Jag blev mottagen på Bilmetro av P4 Gävleborg som stämde av läget. Även SVT Gävleborg gjorde ett reportage, vilket resulterade i 30 minuters cykling i spöregn och 9 grader på vilodagen. KALLT!

P4 Gävleborg och Lisa Kriga på Bilmetro
Linnea från P4 Gävleborg mötte upp mig när jag kom till Bilmetro i Gävle.

Lördagen var en kort dag, då jag egentligen skulle ha sprungit. Så då cyklade jag själv till Bergby och sen hämtade Johan mig där så att jag sov hemma. På kvällen kom mammas kusin Uffe upp från Stockholm och sedan var det han som körde följebilen resten av resan.

Uffe
Det var mammas kusin Ulf Sandgren som körde följebilen sista 1,5 veckorna.

Strax innan jag skulle påbörja min resa insåg jag att den vilodagen jag skulle ha i Gränsfors inföll samma dag som min son skulle ha sin första skolavslutning. Då vi inte hade hittat något boende i Gränsfors blev valet enkelt – på måndagen körde vi hem efter avslutat pass och spenderade sedan tisdagen hemma innan vi körde tillbaka till Gränsfors onsdag morgon. En supermysig dag med familjen blev det 🙂

Jag är redo för ännu en dags cykling!

Sedan var det bara att köra på igen! Tuffast var det sträckan mellan Timrå och Docksta, det vill säga i Höga Kusten-området. Den dagen blev det drygt 1100 meter i höjdstigning enligt Garmin. Och det kändes i låren!

Vilodagen i Örnsköldsvik var välbehövd! Det regnade i stort sett hela dagen, men det gjorde mig föga. Jag låg inne på hotellrummet och såg film – utan några som helst samvetskval! 🙂

Regnjackan var på två dagar, men jag klarade mig undan det värsta regnet. Det kom på vilodagen!

Sista sträckan, från Hörnefors till Umeå, fick jag sällskap hela dagen! Från morgonen följde Anna-Karin Rikardsson med. Vi åt sedan lunch tillsammans med fler från ALS-forskargruppen i Umeå, varav flera cyklade med den sista biten till Umeå!

Sista dagens cykelgäng utanför Strömbäcks Folkhögskola.
Utanför Strömbäcks Folkhögskola. Från vänster: Ann-Charlott Nilsson, Ulrika Nordström, Anna-Karin Rikardsson, Peter M. Andersen, Helena Alstermark, Jag (Lisa Kriga), Eva Bern, Agneta Öberg, Matthew Marklund, Anna Wuolikainen. Ej med på bilden: Ann-Christin Häggström och Erica Stenberg.

Ungefär kvart över två på måndagen den 20 juni rullade vi in utanför Hotell Björken i Umeå – jag var i mål! Så skönt, men samtidigt så surrealistiskt. Svårt att greppa! Mamma och pappa kom också ner från Luleå för att fira målgången.

Lisa Kriga
I mål!!!

Efter en kort fika med det härliga forskargänget, och en dusch och ombyte till vanliga kläder, blev vi bjudna på en fantastisk middag av Joacim Ljadas som har Ljadas Mat & Äventyr. Skav med svamp, bacon och grädde, kokt potatis och lingonsylt, sallad och hårdbröd. Det var sagolikt gott! Och trevliga var de också, familjen Ljadas 🙂

Joacim Ljadas som har Ljadas Mat & Äventyr
Joacim Ljadas som har Ljadas Mat & Äventyr bjöd på underbart god mat!

Dagen efter var det då dags för checköverlämning, men först blev det ett besök på P4 Västerbotten tillsammans med Peter Andersen, professor och forskare inom ALS. Han är även ledamot i Hjärnfondens vetenskapliga nämnd och var den som fick ta emot checken åt Hjärnfonden. 68 700 kr fick jag äran att lämna över!

Lisa Kriga och Peter Andersen. Foto: Mattias Pettersson, Umeå universitet
Jag lämnar över checken till Peter Andersen. Foto av Mattias Pettersson, Umeå universitet.

Efter detta blev det gruppfotografering och sedan fika, för att fira checköverlämningen och sommaren som nalkas – men främst de fantastiska forskarna som jobbar med att lösa gåtan med ALS!

Lisa Kriga med (merparten) av ALS forskargruppen Umeå universitet/Norrlands universitetssjukhus på ALS-Dagen 2016-06-21 1:a raden från vänster: Ulrika Nordström, Peter Andersen, LISA KRIGA (med Umeå universitets mörkblå T-shirt), Thomas Brännström, Stefan L. Marklund Stående från vänster: Reza Rofougaran, Karin Hjertkvist, Anna-Karin Rikardsson, Agneta Öberg, Frida Nordin, Anna Birve, Maria Nyström, Manuela Lehmann (m glasögon), Karin Forsberg, bakom Karin står Eva Bern och Eva finns Mariusz Berdynski (m skägg), Helena Alstermark (m glasögon), bakom Helena står Isil Keskin, Per Zetterström, Ann-Christin Häggström, Matthew Marklund, Ann-Charloth Nilsson, Anna Wuolikainen, Erica Stenberg, Eva Jonsson och Uffe (Lisas mors kusin som körde ladsagarbilen). (Frånvarande: Ela Bidhendi, Jonathan Gilthorpe, Joanna Karlsson, Olof Semb, Simona Näckstam, Henrik Antti, Thomas Moritz, Anton Tjust, Anders Öhman, Miles Trupp, Johan Berg, Ulla-Stina Spetz)
Jag med (merparten) av ALS forskargruppen Umeå universitet/Norrlands universitetssjukhus på ALS-Dagen 2016-06-21. Fått fotot och namnen av Peter Andersen.
1:a raden från vänster: Ulrika Nordström, Peter Andersen, jag, Thomas Brännström, Stefan L. Marklund
Stående från vänster: Reza Rofougaran, Karin Hjertkvist, Anna-Karin Rikardsson, Agneta Öberg, Frida Nordin, Anna Birve, Maria Nyström, Manuela Lehmann (m glasögon), Karin Forsberg, bakom Karin står Eva Bern och Eva finns Mariusz Berdynski (m skägg), Helena Alstermark (m glasögon), bakom Helena står Isil Keskin, Per Zetterström, Ann-Christin Häggström, Matthew Marklund, Ann-Charloth Nilsson, Anna Wuolikainen, Erica Stenberg, Eva Jonsson och Uffe.
(Frånvarande: Ela Bidhendi, Jonathan Gilthorpe, Joanna Karlsson, Olof Semb, Simona Näckstam, Henrik Antti, Thomas Moritz, Anton Tjust, Anders Öhman, Miles Trupp, Johan Berg, Ulla-Stina Spetz.)

Nu fortsätter jobbet med att samla ihop pengar och sprida kunskap några veckor till. Jag ska bland annat tillbaka till morgonprogrammet i P4 Gävleborg för att berätta om min resa och vad jag lärt mig och så ska jag så klart skriva om intervjuerna och publicera det här på sidan.

Så ett stort TACK till er alla som spridit budskapet, peppat, bidragit, stöttat och sponsrat!!! Och fortsätt sprida budskapet och få fler att bidra – både kunskap och pengar behövs!

PS. Ni hittar nu länkar till alla artiklar, intervjuer och reportage (som jag vet om) på sidan I Media. DS.