När jag gick det online-baserade coachingprogrammet 10 månader mot 10 mil av Pace on Earth var det långt ifrån bara löpning på schemat. Löpningen delade tid med bland annat meditation, visualisering – och styrketräning. När det gällde styrketräningen skulle vi bland annat följa Styrkelabbets nybörjarprogram. (Daniel Richter från Styrkelabbet var för övrigt även gäst i deras podcast i januari 2018, där han pratade om styrketräning för ultralöpare.)

Då, när jag genomförde programmet, hade jag inget gymkort och såg ingen poäng att köpa det heller. Det kändes inte motiverat för det lilla, och jag känner mig inte helt bekväm i gymmet. Jag gjorde därför övningar hemma istället efter bästa förmåga. Med lite hantlar och fantasi.

Det har inte funnits några gym på vår sida av stan, men de senaste veckorna har jag dock funderat på att ta tjuren i hornen och börja träna på gymmet nära jobbet. Främst för att jag tror att jag behöver det för att undvika skador igen.

Men så öppnade ett gym bara 1 km hemifrån oss, så i söndags köpte jag gymkort, och i dag blev premiären! Eftersom att jag som sagt känner mig lite tafatt på gym vill jag inte träna när det är en massa andra där, så jag sprang dit i morse innan jobbet och fick gratis uppvärmning. Sedan sprang jag en liten omväg hem så att dagens runstreak-distans* uppnåddes (totalt blev det ju 2,6 km men nu fick jag en hel sträcka på 1,6 km).

Så nu har jag börjat träna enligt nybörjarprogrammet jag skrev om ovan. Pass 1 vecka 1 klart. Det kändes väldigt bra, förutom att vänster ben inte känns trött alls, medan höger insida lår inte känns helt 100. Undrar om jag antingen är svagare i höger ben, så att det därför känns mer, eller om jag tvärtom är starkare i det så att den sidan gör det mesta av jobbet? Fortsättning följer. På torsdag fortsätter jag med nästa pass.

* För att det ska vara en runstreak ska man springa minst 1,6 km utan uppehåll. Man kan även lägga till egna regler. Jag har till exempel att jag ska vara ombytt och springa minst 20 minuter, men i dag gjorde jag avkall på det eftersom att de två löpturerna tillsammans blev över 20 minuter.