Det närmar sig. Nu är det cirka en vecka kvar till Göta Kanal Run (GKR) och jag känner mig redo – och samtidigt inte alls. Här skriver jag lite om tankarna inför ”5 maraton på 5 dagar”.

För tillfället är jag helt sänkt energimässigt. Kroppen är seg, jag är mentalt trött och det känns som att jag skulle kunna vakna förkyld imorgon. Men jag vet att det kommer hinna gå över.

Delvis börjar jag känna igen mönstret. Jag har nämligen röda veckan, och så var det förra gången också. Och när jag nu går tillbaka och tittar på tidigare gånger inser jag att jag ofta får ont i halsen precis innan/i början av mensen. Aldrig kopplat ihop det förut – intressant!

I alla fall, förutom det har det även varit mycket de senaste veckorna, med få möjligheter till återhämtning och att njuta av nuet. Men innan GKR kommer jag vara ledig några dagar och få lite välbehövligt miljöombyte, så jag tror nog det kommer bli toppen!

Dessutom brukar perioden efter den här låga skitperioden (ursäkta språket) vara full av energi och känslan av att vara stark och grym! Så jag ser fram emot det!

Känner mig trots allt liiite stressad över att ha kapat bort en del pass när en muskel känts lite väl trött, och när kroppen bara inte orkat. Därmed har jag inte tränat fullt så mycket som jag skulle ha gjort. Samtidigt så vet jag att jag gjort så gott jag kan, jag har fått till några riktigt bra pass, och jag är övertygad om att vila när kroppen känns i behov av det är viktigare än att pusha på och kanske överanstränga den.

Några bilder från de senaste passen

Jag har (liksom så många andra) lätt för att hamna i jämförelseträsket. (Speciellt kring röda veckan när jag är väldigt låg mentalt…) Då tittar jag på andra och känner mig kass. De tränar mycket mer, orkar längre och är snabbare. Men vi har alla olika liv, förutsättningar och bakgrund. Det är bara så lätt att glömma, och viktigt att påminna sig om.

Planen för GKR är enkel: ha kul! Jag tänker redan från början planera in att växla löpning med gång, och känns det för mycket att springa just då så går jag. Jag gör det här endast för att ha kul, jag har inget att bevisa.

Så nu ser jag fram emot lite ledighet och en massa löpning!

PS. De söker wildcards som kan hoppa in med kort varsel, så är du sugen på att springa Göta Kanal Run du med, läs mer på deras Facebook-sida och hör av dig till info@gotakanalrun.se! DS.