I går kväll packade jag väskan inför att springa till jobbet i morse. Ombyte, deodorant* och en liten handduk. Det blev strax under 1,5 kg. I morse tog jag dessutom den tyngsta matlådan vi hade till lunchen, så jag kom nästan upp till 2,5 kg packning för löpningen till jobbet. Bara 7,5 kg kvar till matchvikt 😛

Men hur ska jag göra för att kunna springa 30+ dagar med 10 kg på ryggen?

Två klassiska misstag

Jag har ofta min ryggsäck på mig när jag kör långpass eller exempelvis springer till jobbet. Men då kanske den väger 1-2 kg inklusive packning, beroende på hur mycket vatten jag har med, om jag har någon extra jacka etc.

Bilden ovan är tagen under Björnfrossa Ultramaraton. Det jag hade mest ont i under och efter loppet (förutom löparknät…) var lustigt nog mina muskler i nacke/axlar som hade fått jobba med den tunga ryggsäcken.

Här gjorde jag två klassiska misstag: 1) jag tränade inte på tyngden av ryggsäcken och 2) packade för mycket saker som jag inte ens behövde.

Träna för tyngden

För att inte göra om det första misstaget igen ska jag långsamt öka tyngden i ryggsäcken. Jag kommer inte bara springa med utrustningen utan det blir även promenader och vandringar med tung packning för att vänja mig på ett skonsammare sätt. Och så klart styrketräning! Bål, ben, armar, axlar… you name it.

Ett delmål är att jag i september ska springa de sista två dagarna jag planerar för Gröna Bandet, med den packningen jag ska ha då. Ryggsäcken inklusive packning kommer att väga ca 10 kg som mest (maten minskar ju mellan depåerna, mängden vatten jag har med mig varierar och så vidare).

Efter det är det bara att fortsätta träna. Utöka antalet dagar med belastning. Nästa sommar kommer en packad ryggsäck vara min konstanta följeslagare!

Detsamma gäller så klart för Rusk. Även han behöver ju vänja sig. Första steget där är att bara vänja sig med en tom klövjeväska. Sedan kan vi successivt öka tyngden tills han kommer upp i sina 4 kg som han kommer att bära under Gröna Bandet.

Packa rätt

Misstag nummer två handlade om vad – och hur – jag packar. Det kommer jag skriva mer om senare. Jag kan i alla fall kort säga att det blir mycket vridande och vändande på varje liten sak. Behövs den här? Finns det någon lättare version? Eller behöver jag kanske en tyngre av någon specifik anledning och kan ta igen det på något annat? Exempelvis tältet är min säkerhet och där väljer jag baserat på behov och säkerhet, inte det lättaste.

Tipsa gärna

Har du något bra tips på vad jag (och andra i min situation) bör tänka på när det gäller att vänja kroppen med belastningen från ryggsäcken och att springa med packning? Tips på några bra styrkeövningar kanske? Lämna en kommentar nedan!

*Jag använder Naturlig Deo som jag tycker är helt oslagbar – OCH dessutom bara gjord på naturliga produkter! Hur bra är inte det?! Observera, jag är inte sponsrad, bara väldigt väldigt nöjd 🙂