När jag och en väninna diskuterade vad vi skulle göra för långhelgsäventyr pratade vi bland annat om att springa någon del av Kungsleden. Min hjärna fungerade på sitt vanliga sätt och jag började surfa runt. Efter ett tag hittade jag information om Gröna Bandet. Genast kände jag – det här vill jag göra!

Vad är Gröna bandet?

Gröna Bandet är en tur där man med egen kraft ska ta sig mellan Grövelsjön och Treriksröset, valfri riktning. Det är ingen tävling, men för att bli diplomerad behöver man anmäla sig via vitagronabandet.se och följa några få regler. Till exempel måste turen ske sammanhängande, utan hjälp utifrån, man måste följa allemansrätten och andra gällande regler samt att man måste passera väster om, eller igenom, sex platser. Dessutom är det obligatoriskt att ha med sig en nödsändare.

Utsikt i Jämtland, på äventyr med Rusk sommaren 2018.

Allt i ett!

Jag är uppväxt med mycket uteliv, men som för många andra hamnade det i skymundan när jag blev äldre. De senaste åren har jag och min familj haft en stark önskan att spendera mer tid ute. För min del har jag fått visst utlopp för det i och med löpningen, och vi har gjort dagsturer i skogen och liknande. Någon friluftsräv är jag dock inte, och livspusslet och händelser i livet har gjort att det inte ändrats särskilt mycket. Här såg jag äntligen min chans att bygga mer friluftsvana.

Ska jag springa Gröna Bandet kommer jag nämligen behöva träna på allt från att tända eld i busväder till att springa med 10 kg packning i ryggsäcken. Det kommer kräva många helgturer med testande av utrustning, att lära mig hantera den och känna mig säker. Jag måste lära mig använda karta och kompass, planera massor och träna så väl löpning som styrka. Och i och med att jag såklart ska ha med Rusk kommer det även innebära en hel del träning för honom. Så väl löpningen som ensamhetsträning, lydnad, att vänja sig med klövjeväskan och diverse andra saker.

Att få vardagspusslet att gå ihop med träning, familjeliv, aktivering av hund, komma ut mer i naturen etc. är inte alltid så enkelt. Därför är jag lite extra glad för detta mål, som ju på ett briljant sätt kombinerar alla dessa ting inom ett och samma mål!

Plus, Revansch!

Dessutom är en bonus i det hela att jag nu får lite revansch på Kriga mot ALS. Då blev det ju (i stort sett) bara cykling då jag fick problem med löparknä, vilket alltid känts som lite.. fusk. Jo, jo. Drygt 130 mil cykling kräver också mycket, och fusk är det ju inte rent krasst, men i min värld kändes det ändå som fusk. Jag ville ju springa! Och nu får jag upprättelse – med råge.

Vår resa

Jag och Rusk kommer att starta vid Treriksröset den 15 augusti 2020, och hoppas komma till Grövelsjön 30 dagar senare. Jag kommer att ha ca 10 kg packning i min ryggsäck, och Rusk kommer få bära sin egen mat med mera i en klövjeväska.

Vi kommer antagligen mest sova i tält, men även i fjällstugor och på fjällcenter, beroende på plats samt väder och vind. Vi bär med oss mat för 2-6 dagar och skickar ut mat och eventuellt kläder, skor med mera till olika platser längs vägen.

Det enda vi kan vara säkra på är väl, som vanligt med utmaningar av denna storleken, att det kommer inte bli helt som vi planerat. Men oavsett vad som händer kommer vi i alla fall få en upplevelse för livet!

Följ mig

Du kan följa resan här på hemsidan, och på mitt Instagram-konto @lisakriga. Här kommer jag skriva om förberedelserna, utrustningen, träningen och allt annat som kommer kanta vägen fram till starten vid Treriksröset.

Göta Kanal Run blir en perfekt uppvärmning, med 5 maraton på 5 dagar på plan mark. Sen ska det till ytterligare 25 dagar, med längre distanser per dag och med betydligt fler höjdmeter. (Och den fruktade rodden.) Men jag har ju 17 månader på mig från nu. Det här kommer bli ett 18 månader långt underbart äventyr!