Backpass med nya brillorna

I går hämtade jag mina nya glasögon – både ett par vanliga och ett par solglasögon med styrka (fast likadana bågar). I dag var det så dags för att ta ut dem på en testrunda. Det blev ett backpass med 12 korta backar á ca 20 sekunder.

Nya glasögonen testas på backpass.

Först blev det uppvärmning på drygt 3 km, och de obligatoriska dynamiska rörlighetsövningarna och “minilöpskolningen” efter det. Sedan var det dags för backarna.

Det blev som sagt 12 backar på 16-21 sekunder. Jag “ritade” ett streck i jorden där jag började varje backe, och så sprang jag till en speciell buske uppe på krönet. Tempot varierade mellan 4:52-6:07 (och 6:22 en gång i mitten då jag tydligen tappade orken helt).

Det kändes som ett bra pass. Och eftersom att jag cyklade och lämnade barnen på skola och förskola precis innan var jag redan lite uppvärmd så jag behövde inte ta det jättelugnt i början.

Däremot känner jag mig lite nedslagen inför halvmaran. Mitt drömmål är ju under två timmar, men det kommer jag ju aldrig klara känns det som. Kilometer 2 (på ditvägen) och näst sista kilometern på hemvägen hade jag dröm-medeltempot (det vill säga att jag sprang 5:38 min/km eller mindre). Men det var totalt 2 km, inte ens efter varandra, på ett knappt 8 km pass. Förra året sprang jag med ett medeltempo på 6:01 – då visserligen med håll så att jag fick gå stora delar i 2 km. Och mitt personbästa på milen från förra året (som jag inte testat om jag kan slå i år, har fokuserat på annat) hade medeltempot 5:42 min/km. Alltså långsammare än jag skulle behöva springa mer än dubbelt så långt för att hinna under två timmar… Skönt i alla fall att mitt personbästa på 5 km är 5:10 min/km, så där har jag iaf lite marginal. (Men då tog jag verkligen ut mig, så att springa så x 4 är knappast troligt ännu.) Nåja, jag kan bara göra mitt bästa!

Efter backarna blev det ca 3 km nedjogg hem, och så ca 15 minuters styrketräning. Jag körde 15 benböj (stannade nere några sekunder), 15 dynamiska tåhävningar, 4 x 7 armhävningar, 4 x 7 dips (sitt på en stol/trappsteg eller dylikt med händerna strax bakom, på sidan om, ryggen och doppa ner kroppen med armarna rakt bakåt), 20 s plankan vanlig/vänster/höger/rygg och så två MammaMage-övningar som avslutning.

Efter gjorde jag mig en blåbärsmoothie med ca 1 dl turkisk yoghurt (laktosfri), ca 1 dl havre-gurt, en banan, ett ägg, lite havregryn och ca 1 dl blåbär. Vi köpte en sån där “mix n’ go” på ICA för 249 kr. Jag har använt den jättemycket, det är väldigt smidigt! Har däremot bara gjort blåbärssmoothies ännu (och blåbär-hallon, oooh). Ska även testa med lite andra sorters smoothies framöver, både med andra frukter och bär och med grönsaker etc.

Blåbärssmoothie, mums!
Blåbärssmoothie, mums!

Har faktiskt varit väldigt duktig senaste dagarna med kosten! Har ätit i stort sett glutenfritt, laktosfritt, och även undvikit annat min mage inte gillar, samt onyttiga saker, att småäta så mycket etc. Känns bra! Och magen sväller inte alls upp lika mycket “som vanligt”, underbart! 😀 Nu ska jag bara försöka hålla i det också… Men har inga “regler”, bara att göra så gott jag kan för min mage. Även om det blir lite åt LCHF-hållet i och med att min mage inte verkar gilla så mycket kolhydrater. Fuskar jag någon gång så fine, tycker jag att det är värt en uppsvälld mage så…

Vi har även börjat cykla mycket mer! Dels så är det bra för vår ekonomi nu när jag inte har någon inkomst, och dels gör det ju under för själen 🙂

Men nu måste jag minsann hoppa in i duschen så jag hinner med det innan jag ska hämta barnen! Med cykeln så klart 😉