Blandad skogsrunda i vackra Mora

I helgen har vi varit uppe i Mora, så i dag blev det en skogstur i Vattnäs. Totalt blev det knappa 7 km där ca 1,5 km var terräng, ca 1,5 km asfalt och resten ungefär 60/40 på jord- och grusväg.

Jag hade först tänkt sticka ut på terrängspår som finns i närheten, men då det tydligen var lite dåligt skyltat tänkte jag att det var dumt för mig som inte känner området så bra att springa där just då. Så jag gav mig ut på en annan runda i stället. Visste inte riktigt vart jag skulle i början där heller, men när jag väl hittade (det som blev) jordvägen var det bara att köra på. Försökte ta det ganska lugnt även om benen var ganska pigga.

Efter ett tag blev det grusväg och när jag började se hus igen längre bort på vägen svängde jag av in i skogen, där jag såg spår från en bil eller traktor eller dylikt i gräset. Följde spåren så länge jag kunde, sen sprang jag bara vidare mot där jag antog vattnet låg (för mot vattnet låg även vägen jag skulle springa över till). Hittade någon liten upptrampad stig, antingen av vilt eller kanske bär- eller svampplockare, som jag följde. Sedan hoppade jag mellan stigar (och lite utan stigar) och över inlandsjärnvägen tills jag kom fram till vägen. Sprang längs vägen ett par hundra meter och sprang sedan in på en hästled genom skogen. Den var verkligen lerig bitvis så det gick smalare spår bredvid, men det var kul att få hoppa hit och dit och få köra verkligt skön trail!

Det här är ett exempel på en av de mindre synliga stigarna jag följde i skogen.
Det här är ett exempel på en av de mindre synliga stigarna jag följde i skogen.

Sedan kom jag tillbaka till jordvägen jag börjat på och sprang den tillbaka. När jag såg stigar upp i skogen på sidan om vägen blev jag nyfiken och sprang upp på en för att kolla vart den ledde, men då jag kom till buskar och snår vände jag igen. Eftersom att jag inte visste vart jag skulle hamna vill jag inte börja med några buskbestigar-fasoner igen 😛

Men nu, nu ska jag inta soffan för lite kort soffhäng innan sängdags. Och i morgon börjar jag träningsprogrammet inför utmaningen!

Jag har gjort ett fyra veckors program som kommer att roteras, men jag är fortfarande osäker på innehållet så kommer att justera det. Det är i alla fall uppbyggt med 3 hårdare veckor med ungefär samma innehåll, men vissa skillnader, och 1 lugnare vecka, och så körs de om och om igen. Men jag skriver väldigt löst, typ “Kvalitetspass”, “Långpass cykel” eller “Styrketräning underkropp”. Men som sagt, återkommer med mer om det. I morgon börjar jag iaf med lugna veckan och yoga!

Ha det gott!