Grövelsjöfjällen och mitt i bild ser man på långt håll ett tält, en man och en hund

En etta för tre i Grövelsjön

I fredags åkte jag, maken och Rusk upp till Grövelsjön för lite avkoppling. Det blev två underbara dagar i vacker natur, och utan tidspress och mottagning på mobilen.

Barnen har varit med mormor, morfar och moster i en vecka så jag och Johan (maken) har varit hemma själva med Rusk. Delvis jobbat, men även tagit det lugnt och bara varit. Bland annat blev det en tur till vackra Grövelsjön.

Första stoppet: Nära Fjället

På fredagen tog vi alltså vårt pick och pack och åkte till Grövelsjön för (nästan) två dagar på fjället. Innan vi åkte uppåt tog vi dock en sväng förbi Nära Fjället för att hämta kläder som jag beställt.

Stefan Skoglund som äger Nära Fjället hjälper mig med sin kunskap och engagemang, och sponsrar mig även med rabatt på de kläder och den utrustning som jag köper där. Jag är glad att få handla lokalt, så det är en perfekt deal!

Jag hade beställt lite kläder från Devold som jag vill testa inför Gröna Bandet, dels i vardagsträningen men även på min testrunda i september. Devold hade justerat min beställning till produkter som de trodde skulle passa bättre, så det ska bli spännande att se hur de känns. Jag testade några av plaggen i helgen, men det kommer en recension av plaggen längre fram, när de testats lite mer.

Vi köpte även en MSR PocketRocket 2 som även den kommer få följa med mig på Gröna Bandet. Och efter att Stefan tipsade oss om att tälta vid Fosksjöarna gav vi oss av!

Dag 1: Grövelsjöns Fjällstation –Mellersta Fosksjön

Vi kom till Grövelsjöns Fjällstation på fredag eftermiddag. Gick på toaletten, fyllde på med vatten och hyrde vandringsstavar. Vi skulle ta med stavar för att Johan skulle sova under tarp, och skulle använda stavarna för att staga upp det, men glömde dem… Nåja, för 65 kronor var det löst!

Vi gick i sakta mak upp på fjället och njöt av lugnet, vyerna och den totala avsaknaden av stress. Pausade ibland, åt lite energi, drack lite vatten och bara insöp den rena luften och tystnaden.

Vi hade som sagt fått tipset Fosksjöarna av Stefan, så det var ditåt vi begav oss. Det var redan flera sällskap där, men vi hittade oss en egen liten plats vid stugan – och dasset! Värdefullt ute på fjället.

Till middag delade vi på en förpackning Chicken Korma with Rice från Adventure Menu, och åt var sitt fröknäcke med mjukost. Maten var god! Johan kände efteråt att han gärna haft var sin förpackning denna måltid, men det fungerade bra ändå.

Vi valde att bara ta med oss mjukkonserver eftersom att vi inte var ute så länge, och delade på förpackningarna eftersom att de är ganska stora och vi inte skulle köra så hårt. Utöver maten, fröknäcke och mjukost hade vi även med oss kaffe (såklart!), nötter, torkat kött etc.

När det blev dags att krypa till kojs hade myggen börjat komma, och Johan började inse att natten under en tarp utan myggnät inte skulle bli kul… ”Får jag också plats med er?” Och jodå, två vuxna och en hund fick plats i mitt enmanstält Akto.

Grövelsjöfjällen och mitt i bild ser man på långt håll ett tält, ett vindskydd och  en man.
Vår tältplats första natten.

Dag 2: Mellersta Fosksjön – Bron över Foskbäcken

Dag två sov vi till ca 7:30 och gick sedan upp och njöt av lugnet igen. Till frukost blev det havregrynsgröt, och till det hade Johan köpt en påse Bara bär. Han trodde att det bara var bär (döh), men det visade sig vara geléaktiga bitar av frukter och bär. Det smakade godisremmar (men har ju inget tillsatt socker), och gjorde gröten lite roligare utan sylt, (vanliga) bär eller mjölk. Kommer nog även gå hem hos barnen när de följer med.

Efter gröt, kaffe, diskning etc. bytte jag om och sprang upp en sväng på Storvätteshågna. Jag ville dels testa mina nya kläder, dels springa lite när jag äntligen var i fjällen, och dels få till lite höjdmeter (även om det ”bara” blev strax under 300 positiva höjdmeter).

Eftersom att Johan, som inte springer, och Rusk, som är lite väl mammig för tillfället, väntade där nere sprang jag inte upp till högsta toppen utan nöjde mig med 1 km till bron vid bergets fot och 2 km upp (högsta var visst 1 km till såg jag senare). Men det gjorde inget, det var sååå vackert!

Lisa Kriga i fjällen med en tröja i Ull
Uppe och njuter av utsikten!

Jag blir alltid helt tårögd och känner en sådan extrem kärlek till vår vackra natur när jag ser vyer som dessa. (Och blir ledsen för att vi behandlar den som vi gör.) Passade även på att ringa barnen då det fanns täckning där uppe.

På nervägen kunde jag släppa på ganska bra, även om det var stenigt och jordigt så jag fick passa mig för att inte ramla. Jag hade ju ingen möjlighet att ringa någon, inte ens Johan som bara var någon kilometer bort. Det blir nog till att skaffa den där satellitkommunikatören så snart som möjligt… Kände mig i alla fall ganska lätt nedför efter att ha sprungit uppför 2 km, och för att jag äntligen sprang utan ryggsäck kanske! 😛

Nästan framme vid tältet kom en överlycklig mammig Rusk och mötte mig. Jag var väldigt varm, så Rusk och jag tog ett bad i sjön. Iskallt! Men oj så skönt – efteråt.

Lisa Kriga pekar på toppen hon sprang upp på.
Där är toppen jag var upp på.

Sen åt vi lunch. Vi delade nu på en Vegetable Risotto with Tofu från Adventure Menu och åt var sitt fröknäcke med mjukost. Risotton var lite smaklös, men så gör ju ofta företagen för att det ska passa alla. Man får krydda lite själv. Så hade vi haft med lite chilisås hade det nog varit prima!

Eftersom att barnen varit borta en vecka, och skulle komma hem på söndagen, ville vi åka hemåt i tid på söndagen. Därför gick vi nu en omväg tillbaka mot fjällstationen, via Oskarsstugan, och slog läger vid en bro som vi passerade dag 1.

Det var väldigt varmt, soligt och ingen skugga såklart. Skuggan vid Oskarsstugan och vattnet i Foskbäcken var välkommet! Efter några timmar var vi framme, och Johan hittade en perfekt tältplats. Bara några meter från leden, men ändå helt avskilt tack vare en vall runt, och med utsikt ut över leden.

Till middag blev det Chili con carne with rice från 24 hour meals. Den var jättegod! Till skillnad från risotton var den faktiskt kryddig – till och med lite stark! Medan vi väntade på att den skulle bli varm åt vi våra sista två fröknäcke med mjukost – och drack kaffe såklart!

(I en likadan sänka bredvid tältade en ensam kille i ett tvåmannatält. Vi skrattade och skämtade om att gå och fråga om vi skulle bytlåna över natten 😛 )

Rusk ligger och vilar i gräset.
Rusk vilar i vårt andra läger.

Dag 3: Till Grövelsjön och hem

Vi vaknade tidigt, men somnade om otaliga gånger i ett försök att få lite mer sömn. Eftersom att jag hade lyckats sätta upp tältet så att Johan hamnade precis över någon kant, hade han lite svårt att sova. Och jag hade problem med min bråkiga rygg som vanligt (har inte sovit utan mer eller mindre gnäll från den på över 1,5 år).

Efter en lugn morgon begav vi oss mot fjällstationen. Det blev en ganska kort promenad, och efter att ha lämnat tillbaka vandringsstavarna, gått på toaletten etc. så var vi på väg. Vi stannade och åt lunch i Idre innan vi fortsatte hem.

Lyckliga för att snart få krama om barnen igen. Lyckliga för att ha fått uppleva denna helgen. Lyckliga för att vi snart ska ut igen.

Fjällen alltså.

Johan och Rusk i Grövelsjöfjällen
Johan och Rusk njuter av fjällen.