En härlig sommar med massor av vila och lugn träning

Nu var det länge sedan jag skrev här, förutom gällande Kriga mot ALS, så jag tänkte ta ett litet sammanfattande inlägg om träningen – och livet – sedan dess.

Det har varit en härlig sommar med familjen. Efter två veckors sommarlov med barnen fick även Johan semester. Vi började med att åka till Luleå och spendera en vecka där. Bland annat blev det en dag ute i Skärgården, en dag inne på Hamnfestivalen och så blev vi med kanot! Vi köpte en Mad River Canoe (kanadensare) från Oskar på Canoe Adventure North.

En dag ute i Luleå skärgård.
En dag ute i Luleå skärgård.

Dessutom fick jag med Johan ut på korta löprundor varannan dag! Efter hemkomsten har det tyvärr inte blivit mer, mest på grund av att det varit så mycket annat att göra hela tiden och så det där med barnen (barnvakt var ju kirrat automatiskt när vi bodde hos mina föräldrar på semestern). Men vi ska komma igång igen. Vi har ju en deal: varje dag han springer en runda med mig dricker jag en kopp kaffe med honom. Även om jag absolut inte gillar kaffe så tycker jag det är en riktigt bra deal! Jag får sällskap i löpningen, han får motion och efterlängtat sällskap till kaffet – win win 🙂

På hemvägen stannade vi till en natt hos familjen Ljadas utanför Umeå. (För ni som kanske missat det så bjöd Joakim Ljadas, se Ljadas Mat och Äventyr, och hans familj mig och mitt följe på middag efter målgången i Umeå.) Det var väldigt trevligt, och barnen hade fantastiskt kul. Leos kommentar vid matbordet sa väl allt: “Här känner jag mig hemma.”

Nya kläder från Altra.
Nya kläder från Altra.

När jag kom hem väntade en spännande överraskning på att hämtas: sponsrade kläder från Altra! Innan jag åkte till Luleå fick jag ett mail från Lars på GetVital Sports om att de skulle skicka ut lite kläder till sina ambassadörer och han undrade därför vilken storlek jag hade. När jag kom hem väntade paketet med ett linne, en kjol och en jacka. Jag fick M på allt (gissar att S var lite för poppis för att alla skulle kunna få det.. 😉 ). Linnet är lite stort, men det kan jag tycka är skönt. Gillar inte när det blir för slimmat. Jackan har jag inte hunnit testa in action ännu, eftersom att vädret inte direkt varit jackväder. Kjolen var tur att jag fick i M för den hade nog blivit för liten annars. Har länge funderat på att skaffa en löparkjol – och jag ÄLSKAR DEN! Så sval och skön att springa i, och jag har inte fått några skavsår som jag var rädd för 😛

Vi har blivit med kanot, en Mad River Canoe.
Vi har blivit med kanot, en Mad River Canoe. Här paddlar Johan med sonen och hans kompis.

Det blev så klart en del paddling när vi kom hem. På bilden ovan var vi ute vid Smörnäs Lägergård och paddlade tillsammans med grannen Therese och hennes barn. Vi hyrde en kanot också så att vi fick plats allihop (därav att jag kunde fota vår kanot så här). En riktigt mysig dag blev det, även om jag glömde tortillabröden till wrapsen… 😛

Varmt pass.. Sånna har det blivit en del av.
Varmt pass.. Sånna har det blivit en del av.

Även på hemmaplan har det blivit en hel del korta löppass, och promenader. Mestadels varma sådana… Eftersom att jag fortfarande oftast känner av knäna, även om det inte gjort ont utan de “endast” uppmärksammat mig om deras existens, vågar jag inte springa så långt ännu. Som längst har det blivit ca 6 km, men oftast kring 4-5 km. Försöker i alla fall köra en del intervaller, och även snabbare pass – till skillnad från lunkpassen i våras.

En kort runda, delvis längs Gästrikeleden.
En tidig runda med grannen, delvis längs Gästrikeleden.

En av de skönaste turerna var nog när jag och Therese stack ut innan frukost en morgon. Therese körde drygt 8 km, men för mig blev det totalt 5,5 km varav ca 2 km trail. Jag genade längs Gästrikeleden medan hon sprang en väg runt, och i väntan på Therese på andra sidan körde jag lite löpskolning och stretch. En riktigt härlig morgon 🙂

Toppen av Sveriges högsta vattenfall i Fulufjället.
Toppen av Sveriges högsta vattenfall i Fulufjället.

Vi var även upp till Dalarna några dagar där vi till exempel spenderade en dag på Leksand Sommarland (katastrofdag… men orkar inte skriva om den här), en dag på Tomteland (lika underbart som alltid!) och även en dag upp till Fulufjället.

Vi besökte Sveriges högsta vattenfall Njupeskär och gick den 5,5 km långa slingan Runt fallet. Den går förbi fallets ursprung/topp, så det är många höjdmeter – speciellt för små barns ben – och blockterräng. Totalt tog det 6 timmar, inklusive stopp för lunch som vi lagade innan de värsta stigningarna började, och barnen var SÅ duktiga! Vi tog det lugnt, stannade ofta för energi, lite benvila eller bara för att se på utsikten. Och visst märktes det att energin började ta slut i slutet, men de var fantastiskt duktiga båda två!

Jag blickar ut över det vackra Fulufjället. Foto: Johan Kriga.
Jag blickar ut över det vackra Fulufjället. Foto: Johan Kriga.

I går vaknade jag upp med ordentlig träningsvärk i ben/rumpa efter att ha kört styrketräningspass på altanen dagen innan. Och i dag kom det även lite i mage och armar. Märks att jag inte kört så mycket hårdare träning på ett tag 😉 Blev en kort runda på 4 km i dag i alla fall, det var skönt om än varmt. Jag hade kunnat springa längre – kände ingenting i knäna! – men ville inte att det skulle råka bli för långt..

Känner mig så väldigt lat, bara för att jag är van att springa 10 km eller mer, och nu “bara” kör 3-6 km. Och dessutom flåsar och blir trött och får känningar i knän (och märker nya senor eller muskler jag behöver stretcha eller träna upp varje dag tror jag…). Men det är väl inte så konstigt. Jag har ju inte kunnat springa så mycket sedan februari egentligen. Och det var nästan tre månader sedan jag kunde springa en mil utan problem. Men jobbigt är det. Å andra sidan så är det ju betydligt lättare att få in en löprunda på 30 min än att få in en på två timmar… 🙂

Mina älskade Torin från Altra!
Mina älskade Torin från Altra

Nu jobbar vi oss i alla fall sakta men säkert tillbaka till vardagen. Johan börjar jobba i morgon igen, barnen börjar skolan om drygt 1,5 veckor och förhoppningsvis börjar väl jag också jobba snart… vi får väl se vad framtiden för med sig. Ska bli skönt att komma tillbaka till rutinerna igen faktiskt. Då blir det mer styrka och rörlighet för mig också. Måste skärpa mig nu så att jag kan springa längre snart. Tills dess ska jag i alla fall försöka springa korta pass så ofta jag kan för att jobba upp mängden per vecka igen.

Vad har ni för träningsmål och planer härnäst?