En helg med teknik i fokus och ännu en fartfylld vecka påbörjad

Denna helg hade maken åter igen utbildning på Axelsons, och dessutom var min mamma nere hos syrran. Så jag och barnen tog vårt pick och pack och åkte ner till Stockholm efter när jag hade slutat skolan på fredagen.

Det blev en riktig lathelg, med godis, tidiga kvällar och en hel del “inte göra någonting”, så skönt! Jag hann i alla fall med lite löpning också; ett lite längre pass på lördagsmorgonen och ett teknikpass med Jonas Bergström på söndagen.

Egentligen skulle jag springa långpass på lördagen, men det blev bara ca 11 km runt Magelungen. En hel del stopp blev det för att kolla kartan, men annars gick det bra. Tog det väldigt lugnt för kroppen har känts lite svajig nu igen men jag vet inte om det bara är jag som känner efter för mycket och är lite för nojig. Men better safe than sorry?

Grått men vackert att springa runt Magelungen.
Grått men vackert att springa runt Magelungen.

Medeltempo i rörelse var 6:30 och medelpulsen 154 bpm. Min långpasspuls brukar ligga kring 160 och Training Effect på passet var bara 3.1 så det säger ganska tydligt att det var ett lugnt pass 🙂

På söndagen var det dags att dra igång löpteknikträningen igen – på allvar! Jonas gav mig en hel del tips och jag fick några saker som jag ska fokusera på nu i början. Jag ska nu ha störst fokus på armrörelserna, benrörelsen och huvudpositionen. Dessutom har jag fått några stretchningsövningar som jag ska göra för att töja ut bland annat höftböjarmuskeln som är grymt kort, och förhoppningsvis ger det sedan resultat på min löpning genom att göra mig mindre satt (sittande) i steget. Det var jättekul att komma igång igen!

Själva löpteknikträningen bjöd inte på så mycket löpning egentligen. Vi sprang till och från där vi var, under kilometern i alla fall. Och sedan blev det ju en hel del springa fram och tillbaka så att han kunde filma och visa etc. Totalt kanske 1,5-2 km. När jag sedan åkte tillbaka till syrran igen gick jag av en tunnelbanestation innan och sprang en liten omväg så det blev i alla fall 2 km löpning där, och så klart tränade jag även på det vi gått igenom under den korta turen.

I går blev det endast 30 minuter yoga och lite stretchning men i dag blev det äntligen dags för lite mer fart! Veckans första löpträning fick bli ett intervallpass! Det är det första sedan innan Stockholm Halvmarathon (räknar inte det passet då jag körde några spontana intervaller i slutet).

Ska kolla upp om jag kan fixa barnvakt (Johan är på kurs den helgen) och i sådana fall tänker jag springa Gävle Adventslopp på första advent. Jag kör i sådana fall milen och hoppas kunna slå mitt rekord som jag ju satte på Stockholm Halvmarathon. Känns som att det borde gå att förbättra den tiden ganska bra när jag inte behöver springa drygt en mil till efter den första milen… Men jag har ju inte tränat så mycket kvalitativt på typ 2 månader, så jag kände att det var dags att få in något intervallpass innan loppet.

Jag är snart klar för intervallpass, bara håruppsättning kvar.
Jag är snart klar för intervallpass, bara håruppsättning kvar.

Jag började med uppvärmning drygt 2 km och passade då på att öva på löptekniken. Sedan blev det knappt 10 minuter med dynamisk rörlighet och löpskolning innan intervallerna drog igång.

Eftersom att det var ett tag sedan intervaller, och kroppen känts lite svajig ibland senaste veckan, körde jag ett ganska snällt intervallpass; 2 x 5 x 300 m och jag skulle ha ett tempo kring 4:18-4:28 min/km. Medeltempo på intervallerna blev 4:22, 4:19, 4:21, 4:20, 4:19 + 4:25, 4:25, 4:16, 4:19, 4:07 och medeltempo i rörelse blev 4:17, 3:57, 4:13, 4:13, 4:00 + 4:10, 4:13, 4:00, 4:17, 4:00. Förstår inte riktigt skillnaden mellan medeltempo och medeltempo i rörelse när det gäller intervallerna för jag är ju inte stilla någon gång under intervallen…? Nåja. Jag var i alla fall väl inom måltempot, och även snabbare (alltid snabbare om man ser på medeltempot i rörelse).

Efter intervallerna blev det knappt 2 km nedjogg, även då med träning på löptekniken. Totalt blev det drygt 8 km. Jag avslutade sedan med att köra ett styrketräningspass för underkroppen, lite MammaMage-övningar och stretchövningarna jag fått av Jonas. Totalt ca 35 minuter.

I morgon ska jag tillbaka till kiropraktorn och knäcka tillbaka ryggen igen. Det måste ha hoppat tillbaka för knäna har känts av mycket senaste dagarna.

Ha det gott så länge!