En skön dag med mycket cykling och rörelse

I dag skulle jag cykla långpass. Först hade jag tänkt flytta på det på grund av att jag är gräsänka över helgen, men så fick jag barnvakt så jag stack ut ändå. Själva cykelträningspasset blev bara strax under 13 km långt, men utöver det cyklade jag även med barnen till och från svärföräldrarna, och därifrån till Köpis för att handla lite lördagsgodis med mera. Så totalt blev det ca 26,5 km utspritt på 4 tillfällen. (Det var dock en himla motvind även i dag, så jag tränade nog som om jag cyklat några kilometer till 😉 )

I kväll har jag även kört ca 30 minuter styrketräning med fokus på underkroppen. Jag körde först lite MammaMage-övningar, sedan körde jag 6 st tabataomgångar med olika övningar. Övningarna per omgång var:

  • Flygande draken (varannat ben)
  • Rodd + Bicepsövning (med gummiband)
  • Plankan med benlyft + Ryggplankan
  • Sidoplankan med dopp av höft i backen (varannan sida)
  • Superman med cirklar + Plankan med benindrag
  • Armhävningar + Dips

Sedan körde jag även lite cykling med ben + armar samt den när man lyfter rumpan från golvet med benen mot taket.

Något som slog mig var att när jag fick övningen sidoplankan med dopp av naprapaten så kunde jag knappt göra den en enda gång. Nu kunde jag göra den en hel omgång tabata, det vill säga 4 gånger á 20 sekunder per sida. Det går framåt!

Jag avslutade alltihop med 15 minuter yoga tillsammans med barnen. Inte riktigt lika lugnt och avslappnande som när man gör det själv, men trevligt ändå 🙂

Men nu ska jag lägga mina små godbitar, och sedan blir det mys i soffan. Jag och min glass 😛 Vi ses!