Full rulle i stugan!

Nu är det snart november och det har varit tyst i träningsdagboken några dagar. Inte för att jag inte har tränat, jag har helt enkelt bara inte hunnit blogga om det. Jag brukar annars alltid vilja skriva lite om varje pass för att kunna gå tillbaka efteråt och kolla om det var något speciellt med det passet, men jag har fått prioritera bort det helt enkelt. Tentaplugg, tid med barnen, vardagliga hushållssysslor och träningen i sig har tagit all min tid.

Senaste inlägget jag skrev gällande träning var i måndags, sedan dess har jag tränat tisdag och torsdag. I tisdags körde jag en kort snabb runda; 4 km med medeltempo på 5:17 min/km. Efter det blev det 25 minuter styrketräning för underkroppen och 15 minuter yoga och stretching.

Skogsväg
Gårdagens runda började på stigen högst upp i inlägget, men mestadels sprang jag på skogsvägar likt denna.

På torsdagen skulle jag egentligen köra kvalitetspass, men halsen var lite smålurig kvällen innan (vilket antagligen bara var någon blåsa eller att jag var torr i halsen) så jag vågade inte riktigt gå fullt ut. Det blev istället 7,8 km distanspass i skogen, men med några spontana intervaller i slutet; 2 omgångar med 2 x ca 4 min/km + 1 x max (ca 2:50-3 min/km). Sedan blev det ca 35 min styrketräning för överkroppen och 10 minuter yoga.

Jag och barnen gick ut i skogen med vitlöksbröd och torkade äppelringar för lite mellis i eftermiddagssolen.
Jag och barnen gick ut i skogen med vitlöksbröd och torkade äppelringar för lite mellis i eftermiddagssolen.

I onsdags blev det en kort promenad med barnen upp i skogen för lite eftermiddagsmellis, och idag fick det räcka med tre timmars tentaskrivning… Den första tentan av två i kursen Anatomi och fysiologi med inriktning mot träning är nu alltså skriven, så nu har jag en sak mindre att tänka på några dagar tills nästa del av kursen drar igång. Det gick bra, även om jag är grymt irriterad på mig själv för att jag inte lyssnade på min första instinkt på en fråga, samt att jag fick lämna en fråga blank. Grrrr. Men jag är väl ändå nöjd överlag. Det vi läst nu – cellen, vävnader, muskler, ben, hormoner, nervsystemet osv – är ju även grunden för allt så det kommer vi ju fortsätta att lära oss mer om även framöver fast mer relaterat till träning.

Vår utsikt från mellis-platsen.
Vår utsikt från mellis-platsen.

De senaste tre dagarna (i dag inräknat) har jag även använt mig av appen Myfitnesspal för att kolla hur jag äter. Jag har nämligen varit VÄÄÄÄLDIGT chokladsugen senaste tiden och tänker att det kanske kan bero på att jag inte ökat matintaget (snarare minskat då jag blir osäker på vad jag ska äta) även om träningsmängden klart ökat.

I och med detta har jag även insett en annan sak. Jag har gått ner i vikt. När jag började träna för nästan 3,5 år sedan sa jag ju att jag inte skulle väga mig, och det har jag inte gjort. Men så när man skulle skapa konto på Myfitnesspal skulle man skriva in sin vikt. Jag chansade på 63 kg, för jag har legat däromkring de senaste typ 10-15 åren. Men så vägde jag mig i morse, och då vägde jag 59 kg. Dessutom tycker jag att musklerna på kroppen både syns och känns mer, men tänker att det kan vara lite inbillning också. (Muskler väger ju mer än fett så borde ju inte direkt gått ner om jag fått mer muskler.. Om jag inte blivit av med väldigt mycket underhudsfett.) Men jag känner mig i alla fall starkare, och det är ju ett steg i rätt riktning!

Dessutom, kanske det bästa; min mage mår mycket bättre! Visst blir magen fortfarande uppblåst om jag äter en massa mjölmat etc, men inte lika mycket. Delvis är det väl för att jag tänker mer på vad jag äter och inte äter så mycket som min mage inte gillar samtidigt. Men även som i dag när jag äter fredagspizza mår magen bättre än den gjorde förut. Jag tror att det beror på två saker – jag stressar mindre och tränar mer!

Nu stundar lite fredagsmys både med barnen och ensam med maken. Vi tänkte försöka oss på att se en film tillsammans. Önska oss lycka till! (Maken brukar annars somna efter typ 10 min 😉 )

Ha en trevlig helg alla!
(Även om jag förhoppningsvis hinner skriva ett inlägg efter morgondagens långpass.)