Håller mig lugn för att hålla mig frisk

I dag blev det ett luuuugnt och skönt långpass på 18,3 km i konstant snöfall och på mestadels oplogade vägar. Det går verkligen långsamt nu när jag försöker hålla mig i pulszon 2. Men mer om det senare, först åter till dagens pass.

Det var som sagt ett väldigt lugnt pass då jag skulle hålla mig i pulszon 2. En del av mig är lite bekymrad över att jag måste springa så långsamt för att hålla nere pulsen, men å andra sidan kan det ju även bidra att jag springer på (mestadels) oplogade vägar och tänker mycket på tekniken när jag springer numer (vilket som jag sagt förr brukar öka min puls).

Var i alla fall riktigt skönt och i dag frös jag ingenting om kroppen (bara om händerna i slutet, men det är typiskt mig…). På överkroppen hade jag på mig min fleecefodrade löpartröja, en löpart-shirt på det, löparjacka, reflexväst, dubbla buffar (en i merinoull och en “vanlig”) samt mössa. På underkroppen hade jag underställsbyxor i merinoull (50%) och mina fleecefodrade tights, ett par avklippta tjocksockar över vristerna, tunna ullsockar och så vinterskorna med dubbar (ICEBUG PHYTO2 BUGRIP). Det var ju visserligen mindre än -10 grader i dag (minns inte exakt), men tror att det ska funka bra även vid lite kallare! Tidigare blev jag kall om rumpa och lår men nu fungerade det som sagt bra även där.

Löpning i snön

Åter till varför jag håller mig i pulszon 2. Som du antagligen vet om du läst i min blogg förut har jag varit drabbad av en hel del förkylningar senaste månaderna, och som jag skrev om häromveckan beror det antagligen på brist på återhämtning. Jag gör vad jag kan för att slappna av och tanka energi (även om jag i ärlighetens namn inte gör så mycket yoga och meditation som jag tänkt, men tänker inte stressa för det för det motverkar ju liksom sig själv 😉 ). Tänker dessutom alltså köra max i pulszon 2 i några veckor för att på så sätt även göra mitt bästa för att minska belastningen på kroppen så att det finns mindre att återhämta.

När man är ute och springer är det intensitet och varaktighet som avgör hur stor belastning passet ger. Ser du till belastningen över en viss period spelar så klart även frekvens in. Jag har ju sprungit/tränat väldigt lite de senaste veckorna på grund av att jag inte velat bli sjuk igen, men behöver ju få in mina mil i benen. Så det jag tänker försöka göra är alltså att försöka hålla belastningen så låg som möjligt för att bryta ner kroppen så lite som möjligt så att den ska hinna återhämtas, även med min dåliga sömn etc. Jag fortsätter så klart även “skynda långsamt”.

Har gjort om min träningsplanering nu, så nu är jag supertaggad! Ska även träffa en av de lärare jag haft (och han är även kursansvarig för Personlig Tränar-kursen som jag nog inte kommer kunna gå) för att kolla på min träningsplanering, så förhoppningsvis får jag även lite tips där.

Dessutom ska jag prata (via Skype) med en löpcoach som ska sponsra med lite tips på vägen, men det blir först i februari så jag återkommer mer om det efter. Ska bli superkul i alla fall! Måste tänka ut exakt vad jag behöver hjälp med så att jag får ut mesta möjliga av den timmen också!

Nu ska jag se till att allt är klart inför imorgon. Ska jobba i stort sett heltid de närmaste två veckorna så blir lite ovant…

Ha det gott och njut av snön!