Händelserika veckor

Det har hänt en hel del sedan mitt senaste inlägg. Förutom en hel del träning och kalasande (barnen fyller år med två veckors mellanrum) har det även blivit en hel del ofrivillig vila nu senaste dagarna… Förra helgen skulle jag springa 20 km på morgonen och 15 km på eftermiddagen, men ganska snart på pass 2 kände jag att det inte skulle gå. Jag lunkade – gick 5 km, sen fick det vara bra, för mitt högra knä tyckte jag var en idiot som tänkte ge mig ut en gång till den dagen!

Tänkte inte så mycket mer på det, jag fick väl köra kortare pass till att börja med om jag skulle springa dubbelpass nu i början. Cyklade tur och retur till stan (ca 19 km) på tisdagen, och samma dag fick jag även skorna från Altra och sockarna från Injinji! Ivrig att testa gav jag mig ut på onsdagen. Men eftersom att man ska ta vänja kroppen med de nya skorna då de inte har något drop bestämde jag mig för att springa en längre runda med gamla skorna som har 5 mm drop först (9 km) och sedan springa en kortis (4 km) med nya skorna.

Redo att bege mig ut på korta testrundan!
Redo att bege mig ut på korta testrundan!

Efter ca 4-5 km med de gamla skorna började knät säga ifrån igen och jag fick lunka – gå tillbakavägen… Ville i alla fall testa de nya skorna, även om det bara skulle bli lite lunk – gång, så gav mig ut en sväng. Eftersom att de är vanliga skor (det vill säga har inte dubbar) gick jag mestadels första kilometern då det var ganska mycket snö och is där. När det sedan var asfalt km 2-3 blev farten däremot betydligt högre! Skorna var så lätta, mjuka och luftiga så jag kunde inte annat än dra på! Och då kändes knät bra 🙂

Det var så länge sedan jag drog på tempot så jag började nästan tvivla på att jag kunde springa fort, så det var skönt att susa fram i medeltempo på 5:18 respektive 5:02! Medelpulsen var på 169 respektive 175 bpm. Det totala medeltempot för hela passet var 6:22, trots promenaderna, och medelpulsen 154 bpm, det vill säga inom zon 2.

Så här glad blev jag av att äntligen springa fort igen!
Så här glad blev jag av att äntligen springa fort igen!

I alla fall, sedan blev det torsdag… Redan när jag gick och la på dottern filten under natten kände jag att det inte var bra i knät, och när jag gick upp på morgonen insåg jag att jag inte skulle kunna köra cykellångpasset som jag hade planerat in.

Jag ringde kiropraktorn jag brukar gå till, Wikströms Rygg, som tack och lov kunde klämma in mig på hans lunch! Sist jag var där hittade han ju något på höger sida av nedre delen av ryggen/rumpan. Jag var väldigt stel där, och det är ju något jag känt av ett tag och som jag fortsatt känner av genom att jag får ont i höger sätesmuskel på en gång när jag springer – men inte i vänster!

Och som jag misstänkte var det fortfarande snett och stelt… Han knäckte till en del i ryggen och konstaterade att det antagligen är så att snedheten och det faktum att jag har stelare muskler på höger sida antagligen gör att jag belastar höger sida mer/felaktigt vilket i sin tur gör att jag får ont i knät.

Så nu har jag nya övningar för stretching av höftböjaren, som Johan ska få hjälpa mig med, och andra delar av benen. Dessutom måste jag lära mig av vid att stå och luta mig på en höft när jag står upp! Jag har ju lyckats sluta sitta med benen i kors (även om jag ibland får rätta mig själv), så nu håller jag på och vänjer mig av med den dumma ovanan när jag står också. Det gör ryggen sned! Och så ska jag lägga in lite fartlek i det kortare passet jag har varje vecka, så att kroppen får sträcka ut sig lite och inte fastnar i “långsamma lunk”-modet.

Är också lite lur på om det kan ha grunden i min tid då jag tränade roller derby. Han sa att det här kan jag samlat på mig under 2-3 år, och vid roller derby åker man ju runt runt en bana, i stort sett alltid åt samma håll, vilket gör att man blir snett tränad om man inte motverkar det (vilket vi inte riktigt kom igång med under mina månader där). Kan vara därför jag är stelare på höger sida, för det är ju ingenting jag gjort något åt. Får väl börja träna vänster sida lite mer än höger…

Nästa vecka skulle egentligen vara lugn vecka, men jag tar denna vecka som lugn vecka och kör en vanlig vecka för cykling och lite lugnare vecka för löpning nästa vecka. Så imorgon blir det “endast” 30 km cykling. Men i dag – ännu ett kalas! Ha en trevlig helg!