Kolhydrater eller inte vid hård träning?

Detta ständiga “krig” mellan mycket eller lite kolhydrater. Alla dessa dieter och sätt att tänka på mat. Lägg till träning i mixen och man blir ju alldeles snurrig. Vad är bäst?

Jag har alltid varit fast troende att det bästa är att äta allt men att äta med måtta. Sedan lever jag visserligen inte alltid som jag lär (glass är ju så vääääldigt gott så hur kan man äta det med måtta 😉 ) men det är så jag alltid tänkt.

Däremot vet jag ju att min IBS-mage mår bra av att äta mindre kolhydrater (och så är jag laktosintolerant). Så jag tänker en del på kost, vad jag borde äta och till viss del vad jag äter (men det är extremt jobbigt att äta helt IBS-vänligt).

Hittade dock nyss denna artikel, Food Fight: High Carb or High Fat Diet For Endurance Athletes av Asker Jeukendrup, som jag tyckte hade en vettig åsikt i det hela kriget mellan kolhydrater eller inte. Helt enkelt – varför välja? Han menar att man bör äta utifrån vad man gjort och vad man ska göra, istället för att bestämma sig för en diet och hålla sig till den.

Det tycker jag låter vettigt. Ät utifrån dina förutsättningar och dina planer så mår du och din kropp bra!

Det är nog även något man kan ta till sig på övriga områden i livet. Se på vad du gjort och vad du ska göra/vart du vill nå och ta beslut därifrån, i stället för att bestämma något och sedan tvinga dig att följa det beslutet fast det inte är längre är det bästa. Det är något jag själv ska jobba på!

På bilden ser ni den grönskande vägen som ledde mig till jobbet i morse, men nu är det helg. Ha det gott!