Kontinuitet är en av de viktigaste sakerna vid löpning – hur håller du motivationen levande?

Efter mitt senaste inlägg diskuterade jag och två vänner på Facebook om hur vi ser på träning, hur vi lägger upp vår träning och hur man ska göra för att hålla ut även genom svackorna.

I detta inlägg tänkte jag gå igenom lite av det vi diskuterade och diskutera vidare utifrån det.

Våra morötter

Kattis tränar i en stor löpargrupp en gång i veckan och springer med några kompisar i en grupp de kallar Pink Runners. Hon menar att det är till stor del tack vare det som hon håller motivationen uppe. Daniel däremot är mer av en ensamlöpare – även om han springer med vänner då och då. Jag gillar att springa med vänner, men stora grupper och fasta tider passar inte mig. Alla är vi olika.

Daniels stora motivation är fart. Han vill springa fortast och älskar att utmana sig själv. Och det är även en motivationsfaktor för mig och Kattis, och något jag uppfattar det som att de flesta motiveras av – om än i olika grad. Att bli snabbare och snabbare. Att göra nytt personbästa (eller helt enkelt PB).

Något annat vi alla har gemensamt är att vi springer för att vi älskar det, och även att vi sätter upp mål i olika storlekar och med olika tidshorisont för att hålla motivationen levande.

Träningspass att satsa på

Vi var alla tre överens om att det finns 3 pass man bör ha med i sin träning för att utvecklas som löpare; distanspass, kvalitetspass (exempelvis intervaller) och långpass. That’s it. Så om man får in 2-3 av de passen varje vecka, och eventuellt fyller ut med något extra distanspass för att få mer mil i benen, då är man good to go.

Utöver det kan/bör man ju komplettera med styrketräning, yoga, cykling, simning eller vad man nu tycker är kul. Själv håller jag mig till styrketräning hemma, yoga (bara hemma än så länge men ska börja gå i gruppen i byn) och vardagsmotion i form av cykling, promenader och så vidare.

Viktigt är att man fortsätter springa.

Kondition är en färskvara och behöver underhållas. Samma är det med knän och resten av kroppen som med tiden blivit starkare och klarar mer belastning, något som du måste bygga upp på nytt efter ett längre uppehåll. Och tro mig, det är inte kul att behöva gå igenom den processen om och om igen..

Träningsprogram eller inte?

Jag har ofta utgått från olika träningsprogram, främst för att jag känt mig för osäker för att bestämma vad jag ska springa själv. Tänk om jag kunde ha blivit bättre om jag hade tränat på ett annat sätt, eller tänk om jag skulle träna fel och bli skadad, eller tänk om tänk om tänk om… Tänk om vi tänker för mycket?!

Ska man följa ett träningsprogram eller inte? Där är vi garanterat olika. En del älskar det, andra hatar det. Jag har som sagt använt det hittills, men jag tror att det är en stor anledning till att jag “gått in i väggen” två gånger också.

När det står svart på vitt vad jag ska göra, i ett program skapat av någon som inte vet att jag ens existerar och än mindre vad som passar för just mig, och jag inte klarar det som står på pappret – då blir jag knäckt. Att jag inte sovit mer än en handfull ostörda nätter på 7 år, det spelar ingen roll. Jag ser bara att jag inte klarar det. Dessutom blir det väldigt inrutat och styrt. Det känns mer som ett jobb än som ett nöje. Det blir inte kul längre.

I och med det tänker jag att jag ska sätta upp ett mål för dagen baserat på hur jag mår, vad jag presterat tidigare, vad jag vill göra och så vidare. Då kan jag sätta ribban lagom högt. Jag kom ut. Jag sprang den tiden jag hade tänkt. Jag sprang den distansen jag hade satt som mål. Jag sprang med det tempot jag skulle. Eller vad målet för dagen nu kan vara.

Om man inte har ett vitt papper som säger åt en vad man ska göra, då får man större frihet att lyssna på kroppen. Det är i alla fall vad jag tror. Nu ska jag testa det också.

Min träning framöver

Hädanefter ska jag alltså försöka hålla mig ifrån programmen, och se om jag kan hålla uppe motivationen bättre då. Jag ska känna efter hur jag vill lägga upp veckans pass baserat på kommande lopp, veckans form, tidigare prestationer och så vidare. Det känns lite läskigt, men jag ska ta steget och våga!

Jag kommer att köra 2-4 pass med löpning per vecka (distans-, kvalitets- och långpass), kort styrketräning och yoga efter pass, kanske ett eget styrketräningspass och även ett längre pass yoga i veckan. Löpningen kommer att varieras med trail vs “vanlig”, intervaller, backpass, löpskolningsinslag etc. Sedan blir det cykling, promenader och liknande vardagsmotion och kanske något annat träningspass om andan faller på. Typ spinning, skivstång eller liknande. Vem vet?! Jag tycker ju att det är kul, och det behöver fortsätta vara det om jag ska hålla igång.

Och kommer det en svacka, då ska jag SLÄPA MIG UT OCH SPRINGA LUGNT ÅTMINSTONE EN GÅNG I VECKAN ÄVEN OM JAG INTE VILL!!! Jag vill INTE behöva börja om igen. Det är så tråkigt när jag tänker på hur långt jag skulle ha kommit om jag inte hade slutat första gången. Och andra gången.

Hur gör du?

Det här var lite av det jag och mina vänner diskuterade gällande löpträning. Men nu är jag ju även intresserad av att veta vad DU tycker? Hur lägger du upp din träning, vart finner du din motivation och hur ser du till att orka även när du har de där svackorna?

Skriv gärna en kommentar eller flera. Det här är ett ämne jag tror alla har mycket tankar om, oavsett om man har svar eller frågor – eller både och.

Nu ger vi alla som behöver tips hjälp med en massa bra tips för att hålla motivationen uppe så att vi kan fortsätta springa!