Kort långpass i motvind

I dag stod det långpass på schemat, men eftersom att jag inte kommit upp i mängd så mycket att jag kan springa två regelrätta långpass i veckan (ska även springa ett i helgen) blev det “bara” ca 11,5 km – men med en hel del motvind!

Första ca 5 km hade jag låg puls. Ofta kring 150-155, men i alla fall under 160 bpm. Kring 6 km kom dock motvinden, och i och med att jag bibehöll samma fart – och till och med ökade vissa kilometrar – ökade även pulsen. Då låg den oftast kring 170 bpm, och sista kilometern till och med på 180 bpm (men då är det mer kuperat).

Det kändes i alla fall bra i knäna, även om benhinnan kändes ganska mycket första kilometern typ (tänkte inte på när det gick över). I början kändes det liksom i hela benet, men det gick som sagt över när jag blev varm. Stretchade benhinnan efteråt genom att sitta på knä på yogamattan, och nu känner jag ingenting i benet (vilket jag gjorde innan denna löprunda). Kändes mycket i glutens maximus (stora sätesmuskeln) på höger sida också när jag kom in efter rundan, så den hade visst fått jobba – mer än vänster verkar det som. Eller så kanske den har jobbat mindre förut?! Nåja, stretchade den (båda sidorna så klart) också ordentligt, och lite fler delar av kroppen.

Medeltempo i rörelse var 5:51, medelpuls 161 bpm, så ganska snabbt men med låg puls (för att vara jag då, åter igen). Återhämtningstid blev 43 timmar vilket passar ganska bra eftersom att det imorgon blir vila hela dagen. Som mest transportcykling, men kanske inte ens det.

Men nu ska jag göra lite kvällsstyrketräning och yoga. De senaste dagarna har jag gjort 15 min yoga med sonen på kvällen. Han hänger inte med på allt, och det görs ju lite halvt-om-halvt, men det är kul att han visar intresse! Det tar sig 🙂 I kväll får jag dock göra själv då han ska se på Labyrint som vi missade i går.

Ha en trevlig kväll!