Korta intervaller i rekordfart!

I dag hade jag egentligen tänkt springa långpasset på 15 km från i helgen, men jag ska springa 15 km helgen som kommer också, så det kändes lite väl häftigt.. När jag satt och kollade i träningskalendern såg jag att torsdagens pass skulle vara korta intervaller (12 x 200m) och jag blev så sugen på att köra det så jag tog det i dag istället!

Och så bra det kändes!

Uppvärmningen på 2,5 km tyckte jag kändes som att den gick i typ 6:30, men den sprang jag på medeltempo 6:01. Sedan var det lite dynamisk rörlighet, löpskolning och koordinationslopp innan det var dags för de faktiska intervallerna.

Jag hade programmerat in att jag skulle springa mellan 3:51-4:21 min/km enligt Anders Szalkais träningsprogram, vilket jag inte förstod hur jag skulle lyckas med för jag har aldrig sprungit så fort i hela mitt liv tror jag. Nu när jag skulle skriva om resultatet insåg jag dock att jag läste fel när jag skapade träningspasset, och det skulle egentligen vara mellan 4:25-4:45 min/km. Jag som redan var mer än nöjd! 😀

Medeltiderna på intervallerna blev 4:22, 3:55, 4:19, 4:10, 4:04, 4:21, 4:41, 4:24, 4:15, 4:45, 4:13 och 4:15. Alltså låg jag inom det “falska” intervallet 8 av 12 gånger, och sprang inom eller snabbare än det riktiga intervallet alla gånger! WIIII!!!

Känner mig mäkta stolt! Och svettig blev jag, som ni ser på bilden… Men så jäkla skönt att ha klarat det!

Efter intervallerna var det dags för 2 km nedvarvning med ett medeltempo på 6:14 min/km (kring 6:00 första kilometern och kring 6:30 andra kilometern). Avslutningsvis stretchade jag i ca 5 min. Och shit vad mina lårmuskler var stela!

Även i dag förbättrade jag min VO2 max och ligger nu på 43 mL/kg/min!

Det är förresten lite intressant att jämföra Garmin Connect och RunKeeper när det gäller höjdskillnader på rundan. Här ser ni bilder från vardera.

RunKeepers höjdvisning
RunKeepers höjdvisning, “total climb” 51 m.
Garmin Connects höjdvisning
Garmin Connects höjdvisning, höjdstigning 27 m.

Jämför man de båda bilderna ser man dock att de är ganska lika, bara att Garmin Connect har mjukare (mer realistiska) linjer. Och RunKeeper räknar både upp och ner i sin total climb verkar det som, så det är ungefär lika där också. Även om de ger helt olika intryck.

Nä nu ska jag försöka lägga mig snart, ska bara köra mina 7 min styrke med appen Seven först (skriver mer om det i ett annat inlägg). I morgon blir det vila (förutom Seven), men sedan tror jag att jag ska testa lite spinning på torsdag. Det blir första gången i mitt liv 32 år långa liv!

Gunatt!