Kroppen fortfarande tung på dagens intervallpass – vart tog formen vägen?!

I dag blev det ett pass med korta intervaller. Men det var tungt… Kroppen var fortfarande seg. Jag börjar känna mig lite orolig – vart har formen tagit vägen egentligen?!

Egentligen skulle veckans första pass ha varit ett lugnt distanspass på 6 km under gårdagen. Men då kroppen fortfarande var så trött och seg under söndagens långpass så valde jag att vila från löpningen en dag till. Istället blev det mitt livs första cykelpass utomhus på 1,2 mil i tisdags, och så cyklade vi 2 x 6 km med familjen i går kväll.

I dag ville jag  i alla fall ut. Testa kroppen igen. Så det blev 5 x 3 x 200m, med 40 s vila mellan intervaller och extra 40 s vila mellan set. Tempot skulle ligga på 4:05-4:15 enligt den snabbare tiden, eller 4:20-4:30 enligt den långsammare.

Men som sagt, oj vad segt det var… Mina ben ville verkligen inte. Trots det fick jag till set 1, 2 och (otroligt nog) 5 inom intervalltempot (eller till och med snabbare), men set 3 och 4 blev alldeles för långsamma.

Intervalltider:
4:05, 4:00, 4:15;
4:10, 4:10, 4:15;
(missade dubbelvila)
5:45, 4:15, 4:40;
4:25, 4:35, 4:30;
4:10, 4:00, 3:50

När det var dags för set nummer 5 (fast jag var osäker på om det verkligen var sista då jag inte var 100% på att jag hade missat en dubbelvila) kände jag mig lite uppgiven då det hade gått så dåligt. Men jag var ju tvungen att försöka i alla fall! Och så är jag ju som starkast på slutspurten tänkte jag för mig själv. Snart över. Så med förhoppningen att det skulle gå lättare lutade jag ännu mer framåt när jag sprang (som man ska göra i ett korrekt löpsteg) – och ta mej tusan, det funkade! Det kändes inte alls lika oöverkomligt och gick faktiskt helt okej! Sedan vet jag inte om det hade hjälpt alla intervaller, men jag är i alla fall en lärdom rikare. Tänk ännu mer på tekniken! Är det jobbigt – tänk på tekniken! Har jag ont i ett knä – tänk på tekniken! Så det är bara att träna vidare 🙂

Det är gott med kanelbulle när man sprungit hårt :P (Även om jag inte borde...)
Det är gott med kanelbulle när man sprungit hårt 😛 (Även om jag inte borde för min mage…)

Jag tror att den tröttheten jag haft nu sedan snabbdistansen och styrketräningspasset för en vecka sedan kan bero på att jag har ökat mängden löpning ganska mycket senaste månaden. Efter dagens pass har jag bara 6 km kvar till det antal kilometer som jag sprang under hela juli, men 1,5 veckor kvar på månaden. Jag har även tränat mer styrketräning och cyklat mer utöver det.

Kvar denna vecka är ett långpass på 21 km på lördag, och ett kort distanspass på 5 km på söndag. Sedan börjar nedtrappningen inför loppet. Då blir det kortare pass och bara ett till långpass (nästa vecka) på “endast” 15 km. Och sista veckan ska jag knappt träna någonting. Troligen bara ett pass på måndagen eller tisdagen. Eventuellt en jättekortis på torsdag eller fredag innan. Förhoppningsvis är det bara lite vila som krävs för att formen ska bli bättre igen!

Startbeviset för Stockholm halvmarathon är här!
Startbeviset för Stockholm halvmarathon är här! Samma startgrupp som förra året 🙂

Nu ska jag i alla fall snart hoppa i duschen. När jag kom hem skulle vi iväg till återvinningen, sen skulle jag måla och vara ute i solen så det kändes inte som någon idé då. Men nu ska det bli ljuvligt! 😀