Kyliga dagar med löpning och cykling

Nu har det varit några härliga kalla dagar, och de få snöflingorna vi har fått har legat kvar. I lördags sprang jag ett längre distanspass, i går (söndag) blev det styrka och yoga, och i dag – och i fredags – blev det transportcykling hem från jobbet. Jag måste få till värmen för fingrarna, annars gick det bara fint!

I lördags skulle vi till svärföräldrarna och äta middag så jag passade på att springa dit. Springer man raka spåret är det ca 5 km dit, och jag hade inplanerat ca 13 km – trodde jag, men såg nyss att det visst var 15 med en snabbdistans 3-5 km… Nåja, minnet kan inte vara på topp jämt… Får nog börja skriva in i kalendern planerade pass istället för att gissa vad det stod på schemat 😛 Jag tog i alla fall en omväg så att det blev 13 km.

När jag kom fram var mina händer så nedkylda att det värkte när de började tina igen. Speciellt vänster hand. Det kom några tårar får jag väl erkänna… Ljummet vatten fick tina upp isklumparna.

Det var alltså inte så lyckat att endast ha på sig tunna fingervantar… Så i dag när jag cyklade hem från jobbet tog jag mina skinntumvantar ovanpå de tunna fingervantarna. Men det hjälpte inte det heller… Lite bättre, men ändå ajaj. I morgon får jag nog ta antingen Lovikka-vantarna över, eller ska jag verkligen måsta slå till med Hestra-handskarna? Jag får väl prova mig fram 🙂

I fredags hämtade jag Johans cykel på verkstaden. Han är med i Vintercyklisten och har svidat om till vinterdäck på cykeln inför att utmaningen började i dag (man ska cykla till jobbet minst 3 dagar i veckan under vintern). Jag har dock inte hunnit byta till vinterdäck ännu så vi får göra lite special denna vecka när jag jobbar heltid. Johan cyklar in till jobbet och när jag åker in till jobbet lämnar jag bilen hos honom och tar cykeln sista biten, sedan cyklar jag hem. Men förhoppningsvis kan jag byta däck i veckan så att vi kan cykla både in och hem efter det.

I går blev det “bara” ca 45 minuters styrketräning med mest fokus på överkropp, och efter det ca 30 minuter yoga och stretchövningar.

Nu hinner jag nog bara ett löppass till (hem från jobbet) innan loppet på söndag. I övrigt håller jag mig till transportcykling, styrka och yoga. Men nästa vecka kör jag på igen! Då kan jag även köra träning dagstid åtminstone en veckodag, tjoho!!! 😀

Men nu, god natt!