Långa intervaller innan frukost

Det blev inget intervallpass i går, jag kände mig fortfarande helt slut. Så i morse när jag gick upp kring 7:30 tog jag ett litet glas ProViva och tog på mig nya löparoutfiten: linne och shorts. Ut på förra veckans intervaller!

Uppvärmningen kändes seg, men det blev bättre efter en kilometer ungefär. Efter drygt 2,5 km uppvärmning körde jag ca 5 minuter dynamisk rörlighet, låg och hög skip (löpskolning) och två 60-meters koordinationslopp.

Sedan var det dags för intervallerna: 2 set med 3 x 3 minuter i en hastighet inom spannet 4:24-4:54. Första setet fick jag tiderna 4:49, 4:44 och 4:35. Andra setet fick jag tiderna 4:52, 5:14 och 4:50.

Som ni kanske ser gick andra setet MYCKET tyngre. Jag kände mig tyngre i kroppen över huvudtaget när jag startade om efter den extra vilan mellan seten, men dessutom var första intervallen på andra setet i hård motvind, och intervallen därefter i konstant uppförsbacke! Att jag fick tiden 5:14 är jag alltså grymt nöjd med för jag låg ändå och nosade på gränsen till mjölksyra i benen kändes det som…

Sista intervallen låg jag också på gränsen till mjölksyra i slutet, när jag pressade på järnet för att klara tiden. Sista intervallen kan man ju ge järnet för då behöver man ju inte tänka på att klara något mer sedan.

Det intervallpass som jag egentligen skulle köra denna vecka är 5 x 800 meter med samma hastighet och utan längre vila i mitten. Med tanke på att jag nyss kört det här vill jag inte köra samma direkt inpå. Känns inte som att det kommer bli så bra resultat. Så jag tar nästa veckas distans + korta intervaller på torsdag eller fredag och så kör jag denna veckans intervallpass på tisdag i stället.