Livspremiär för spinning

Så var dagen här. Dagen då jag körde mitt första spinningpass. Det trodde jag aldrig! Jag har aldrig varit något stort fan av att cykla. Det är mysigt och så, men jävligt jobbigt när det går uppför och blåser motvind. Så jag har alltid lyckats slippa spinning på skolan, och sedan har jag bara aldrig valt att testa. Förrän nu.

Jag tänkte att jag skulle börja lite lugnt med ett 45 minuters-pass. Men så i förmiddags fick jag ett sms där det stod att Spin 45 ändrats till Spin 55 på grund av instruktörbyte (hon hade blivit sjuk). Jippie. (I och för sig, läser man beskrivningen i bilden ovan kanske det var bättre så?)

Men faktiskt, det gick bra. Jag överlevde. Och jag tyckte till och med att det var kul!

I början hade jag lite för mycket motstånd. Det gick bra när man bara cyklade vanligt, men när vi skulle börja stå upp i olika positioner, då sa musklerna i benen snart i från. Så andra omgången (tror jag det var) satte jag mig och körde vanligt ett tag, sen sänkte jag motståndet och körde vidare. Och då gick det bra!

Jag kikade på pulsen på pulsklockan, även om jag inte spelade in något, och när det var som jobbigast där i början hade jag kring 185 bpm. Sedan låg det kring 160-175 bpm ungefär. Ganska lugnt ändå alltså.

Flåset var det inga problem med, men musklerna behöver verkligen tränas upp… cheezuz! Fan va tungt!! Så det var det som bromsade mig.

Jag hade visserligen kunnat köra på lite mer för jag tog absolut inte ut mig, men å andra sidan var det första gången så jag visste inte riktigt hur jag skulle våga pressa mig heller, hur passet var upplagt (hon sa ju visserligen, men det är ändå svårt att få någon riktigt uppfattning när man aldrig gått på ett pass) osv. Får väl pressa lite till nästa gång då 😉

När jag kom hem körde jag sju minuters styrke med appen Seven. Lika bra att få det gjort när jag ändå var igång. Så nu är dagens träning över!

Jag tycker i alla fall att det är jätteskönt att ha kommit igång med träningen ordentligt nu. Det är bra för både kropp och själ!

När det gäller kosten så går det bra där också. I dag gjorde jag “zucchinipasta” för första gången, trots att jag kokade dem lite för hårt så de blev lite mosiga var det väldigt gott! Till en (trots allt smått misslyckad) grädd- och skinksås blev det riktigt mumsigt. Lunchen i morgon, lucky me! Blir dock att ta med något mer  för särskilt mycket kalorier var det inte.

Jag brukar lägga in dagarna i förskott för att se att de blir bra fördelningsmässigt och att jag får i mig nog, för att slippa äta extra på kvällen, eller behöva äta något med bara fett eller kolhydrater för att jag fått i mig för lite sådant (protein däremot verkar jag ha någon förkärlek till så det är oftast inga problem..). Men i dag sket det sig lite då en sak jag tänkte göra inte fungerade – broccolin hade hunnit bli dålig. Så det blev improvisation, som resulterade i för lite kalorier. Well, well!

Nu ska jag strax hoppa in i duschen och sedan njuta av lite mörk choklad, jordnötter och keso med hallon för att kompensera förlusten under dagen. Och för att jag förtjänar det 😉 Har massor av kalorier kvar, även efter det… Tur att jag registrerar maten nu under “testperioden” för annars skulle jag garanterat äta för lite… Efter ovanstående kvällsmål kommer jag i alla fall nästan fått i mig dagsransonen innan träningen.

Ha en härlig kväll!