Löpargrupp – träning 1 av 6

I dag var det första gången jag tränade i en löpargrupp! Det var den första av sex träffar med löparcoachen Carola Snar. Vi var ungefär 30-40 personer från både Hemlingby LK och Gävle TK som ville förbättra löptekniken.

Vi kommer hädanefter att vara uppdelade i två grupper, men eftersom att vi var alla denna gång körde vi lite längre. Det blev ungefär 1 h 15 min med löpskolningsövningar och intervaller för att träna hållning och reglering av fart via lutning.

Jag hade egentligen tänkt ta mitt 5 km distanspass efter löpgruppen, men jag uteslöt det ganska snabbt. Egentligen skulle jag ha sprungit det i morgon, men eftersom att jag måste flytta intervallpasset från torsdag till onsdag blir det lite många dagar i rad. Jag tar 5 km på fredag i stället tror jag i alla fall.

Det har ändå blivit en hel del springande i dag. Första sprang vi några varv uppvärmning (ett varv är 400 m tror jag), sedan körde vi löpskolningsövningar i två block och två intervallpass. Och så ett varv nedvarvning i regnet.

Det första intervallpasset körde vi 5 x 40 sek med 20 sek vila mellan och 5 x 20 sek med 20 sek vila, och det andra körde vi 20 x 10 sek med 20 sek vila. Fokus var dock på tekniken så klart, inte farten. Vi skulle träna på att öka och sakta in med hjälp av att luta kroppen mer eller mindre, och att använda lutningen i vår löpning.

Fötterna domnade inte bort, men det var inte helt bra heller. Jag har ännu inte hittat det perfekta läget på inläggen. På vardagsskorna har det löst sig nu, men träningsskorna har lite trix och fix kvar. Men det var bättre i alla fall!

Nu har jag intagit lite kvällsfika. Det blev surdegshårdbrödet Fäbodknäcke med Lindö chilisalami och Whiskeykubbe (ost) tillsammans med ett glas mjölk – mums!

Men nu ska här duschas innan jag ska krypa ner i sköna sängen och läsa lite Runners World!

God natt!