Löpningsmål 2.1

Nu har jag gått igenom mina mål, gjort en grov skiss över träningen det närmaste året (lite drygt) och uppdaterat målen efter detta.

Delmål 1: Jag ska springa Vårruset den 20 maj under 30 min.

Delmål 2: Jag ska springa Lidingöloppet on Tour (1 mil) den 16 juni under 60 min. (Även om det inte blev på lopp.)

Delmål 3: Jag ska springa ett halvmarathonlopp under hösten (2014), troligen DN Stockholm Halvmarathon den 13 september. Inget tidskrav, även om jag så klart hoppas på att slå min förra tid på 2:09:38. Jag vill bara komma ikapp till där jag var när jag slutade.

Delmål 4: Jag ska springa Premiärmilen i mars 2015 under 55 min. Jag ska springa milen under 50 minuter i slutet av november 2014. Det här är dock lite vågat och jag kanske skjuter upp detta några veckor – eller till och med månader – in på nästa träningsprogram. Att kapa 7 minuter på ca 2-2,5 månader är ganska mycket. Sista deadline är dock Premiärmilen i mars 2015.

Delmål 5: Jag ska springa Gävle Halvmarathon i maj 2015 under 1:50.

Huvudmål: Jag ska springa Dublin marathon i oktober 2015. Inget tidskrav, bara ta mig runt.

Eftersom att jag insett att man alltid bli sjuk när man inte vill eller “har tid”, så tänker jag börja i god tid med träningsprogrammen denna gång. Eller snarare dessa gånger. Jag tänker lägga till några säkerhetsveckor på varje program.

Med det sagt funderade jag på vad jag skulle göra tills träningsprogrammen börjar då… innan jag insåg att jag måste starta på måndag om jag ska hinna!

Detta innebär att jag följer ett program från jogg.se för att klara milen under 50 minuter från och med nästa vecka (39) till och med vecka 46 (mitten av november). Jag behöver påbörja träningsprogrammet mot halvmaran sub 1:50 senast vecka 50 (andra veckan i december) för att hinna innan loppet om det är den 2 maj så då har jag lite marginal där. Efter Gävle halvmarathon tar nästa program vid, det som ska få mig att klara Dublin marathon (med 4-5 veckors som marginal). De två programmen för halv- och helmarathon kör jag från Anders Szalkais bok igen.

Javisst, det kan verka väldigt uppstyltat och strikt. Men jag trivs bra med att ha program att följa så att jag vet vad jag ska göra. Alla kanske inte gör det, men sådan är jag.

Och jag kör på som vanligt. Känner jag mig inte i form, har en dålig dag eller dylikt så lyssnar jag och kör det jag kan eller vill.

Under vintern kan det även hända att jag byter ut något pass mot alternativ träning inomhus, i övrigt ger jag mig ut i mina dubbskor! Jag kommer säkerligen också lägga till något styrkepass här och där (gärna varje vecka men tiden finns inte sällan till det…).

Det har fungerat bra hittills så det kommer nog fortsätta fungera bra också. Och gör det inte det ändrar jag det då. Jag är väl inte sämre människa än att jag kan ändra mig 😉