Löpskolning och en skogsrunda

I dag blev det en rolig dag! På schemat stod det 5 km lugn löpning (6:30-7:00), 10 min bål och 5 min rörlighet. Och eftersom att Patrik i Hemlingby LK hade lite löpskolning med det gänget 30 min i dag körde jag det innan, och sen blev det 5 km-slingan över stock och sten.

Dagens träning – löpskolning, skogsrunda och styrke

Först blev det alltså löpskolning med lite uppvärmning och stretch innan, totalt ca 30 min. Vi gjorde lite olika övningar för att träna vår spänst och koordination mm. Bland annat låg och hög skip, mångsteg osv. Det mesta vi gjorde har jag läst om i Anders Szalkais bok. Passade mig perfekt, att få se hur man faktiskt ska göra övningarna – live. Det är alltid lite svårt att få en ordentlig uppfattning utifrån några bilder i en bok och en kort beskrivning.

Efter löpskolningen stack de andra från Hemlingby LK ut på veckans intervallpass. Jag har varit medlem i Hemlingby LK i typ ett år, men bara tränat med dem en gång; backträning inför halvmaran. Det är kul att man bara kan hänga på träningen om man vill, och att de ordnar lite sådana här grejer. Dagens pass skippade jag dock, ville bara inte missa löpskolningen. Ska hänga på någon träning längre fram, men först vill jag träna upp mig lite

I stället för intervaller körde jag alltså mitt pass på 5 km-slingan i Hemlingby, eftersom att jag ändå var där. Denna gång skippade jag musiken och njöt av fågelsången i stället. Som vanligt var det en ständig kamp att köra på, och som vanligt kändes det oerhört skönt att ha gjort det! Men det kändes bra, och medel enligt RunKeeper blev 6:31, vilket alltså är inom dagens planerade tempo – trots att det var mycket backar, stock och sten osv. Dessutom mätte RunKeeper upp sträckan till 4:90, men en uppmätt runda borde vara 5:00, och då är medel 6:24, så då sprang jag till och med för fort. Nåja, någonstans där emellan kanske sanningen ligger.

Innan jag satte mig i bilen gjorde jag lite fotstyrka och stretchade lite, och när jag kom hem körde jag 10 min bål och en rörlighetsövning. Mer blev det inte, men desto mer löpskolning blev det ju 🙂

Mentala utmaningar

Angående det här med att det alltid är en kamp. Det är lustigt det där. Förutom när jag springer med någon kompis och man pratar och glömmer bort tiden, så är det alltid mer eller mindre en kamp för mig. Men inte alltid för att det är jobbigt. Första 2 km är det nog för att det är segt i början, sedan kommer jag in i lunket. Men det är snarare att min rastlösa hjärna blir… rastlös. Det är lika mycket träning av att “göra ingenting” som att springa för mig tror jag. Och även den delen har ju varit otränad ett bra tag.

Men trots att det ständigt är en kamp, så är det så jäkla härligt!

När jag sprang halvmaran förra året sa jag till mig själv, i stort sett konstant varv nummer 2 (av 2), att jag ALDRIG mer skulle springa en halvmara. Ja kanske inte ens ett till lopp överhuvudtaget! Efter 17 km var det en som avbröt, och jag tänkte tanken själv en kort stund. Men så vaknade norrbottningen i mig, och ALDRIG I LIVET att jag skulle ge upp! Sista kilometern var dock EXTREMT tung, mest för att jag hade räknat fel på 1 km så jag trodde att jag hade 3 km kvar när jag hade 4 km kvar. När jag insåg mitt fel blev kroppen såååå tung. Men när jag väl kom i mål var jag lätt som en fjäder och studsade i mål. Samma kväll mer eller mindre bestämde jag mig för att springa Stockholm Halvmara samma höst.

Nu blev det ju inte så, eftersom att jag “gick in i löparväggen”. Men det är lustigt det där, hur det kan vara så mentalt ansträngande och samtidigt så mentalt belönande. Fast det är väl för att man tar sig an och klarar av utmaningen – eller åtminstone gör sitt allra bästa.

Vårdvecka, träning och kvällsmys

På torsdag ska jag på fotvård. Då ska jag försöka få bukt med mina fötter…! Och sen på fredagen är det dags för månadens massage. Det behövs lovar jag. Har någon knut nere på höger sida av korsryggen, och benen är rätt stela… Och så den vanliga stelheten från en stillasittande jobb vid datorn.

På torsdag är det även intervalldags. Första intervallpasset sedan omstarten! Är med lite skräckblandad förtjusning det ska bli av… Sedan blir det ett lugnt långpass på lördagen, 8 km på ca 55 min.

Jag har inte varit ut och joggat på två dagar innan i dag (vilket ju var planerat), och i går hade jag en full vilodag då jag inte ens körde några styrkeövningar. Hade så där måttligt med abstinens i morse! Nu känner jag mig härligt avslappnad och redo för att läsa ut boken tror jag minsann!