Löpteknik, kompressionsbyxor och gräsklippning

I dag var jag på läkarbesök och för att få in lite löpning sprang jag dit och hem. Det blev 3 km dit och 3 km hem. På hemvägen tog jag en längre väg (totalt ca 4 km), men jag var så seg så jag gick sista kilometern. Jag som aldrig brukar gå, brukar vara för envis. Sedan visade det sig att jag sprang hem mycket snabbare än dit (medel 6:04 mot 6:37 dit), så det var väl för att jag tog i mer som det kändes mycket tyngre.

En annan anledning till att det kändes så jäkla tungt (båda vägarna) var att jag körde ständiga intervaller då jag fokuserade på löptekniken. På att springa rätt. Och mina muskler är som sagt inte riktigt vana med det löpsteget, så de blir trötta väldigt fort. Men det är bara att köra på, de måste ju tränas upp!

Dessutom känner jag mig väldigt trött i dag, och har massor av träningsvärk. Främst i benen så klart. Men träningsvärk är samtidigt så skönt – det känns att man har gjort något.

Jag hade förresten premiär med nya kompressionsbyxorna. Själva byxorna var väl bra, även om jag tror att jag borde haft en storlek mindre för benens passform för de var inte sååå tighta. Som mina vanliga ungefär. Däremot har jag ju ganska stor rumpa, så jag hade behövt ha högre midja, för de åkte bara ner hela tiden. Inte så skönt, eller kul att behöva springa och dra upp byxorna hela tiden.. Snygga är dom ju, men som sagt, lite fel passform för mig vid midjan. Och inte så snyggt med någon som springer och drar upp brallorna titt som tätt..

Efter middagen var det dags för gräsklippning. Det var faktiskt skönt att klippa gräset i dag – sträcka ut kroppen och gå lite efter en (förutom löpningen) sittandes dag framför datorn som vanligt. Är nog bra för träningsvärken också. Klippte bara halva ungefär (ca 1 timme) så det blir mer i morgon, efter föreläsningen.

Magnus Bergman, en Lidingöloppsexpert, ska föreläsa om löpning och träning inför loppet Lidingö on Tour som i Gävle går den 16 juni. Det är kl 18:00 på Teknikparken i Gävle och håller på ungefär en timme. Är du i krokarna och är intresserad är det bara att komma. Efteråt får den som vill även provspringa hela eller delar av banan med löpharar, man bör då komma dit ombytt. Jag ska bara lyssna på föreläsningen, men det är säkert kul att testa banan också!

Nu börjar det bli dags för sista passen inför Vårruset. Det ser dystert ut med målet på under 30 min, speciellt om jag ska vara så här tung då. Men jag får väl fortsätta försöka få till löptekniken tills dess, och ta det ganska lugnt. Kanske ett medellångt långsamt pass med teknik-intervaller och ett kort snabbt pass.

Jag har nästan alltid vilat mig i form sista veckan innan lopp (ofrivilligt dock, har bara blivit så), och det har ju funkat rätt bra. Nu blir det inte riktigt så eftersom att jag “vilat” så mycket innan, men det är väl bra att testa lite olika tekniker!

I morgon blir det i alla fall vila! Och lite gräsklippning.