Löpteknik med löpargruppen

I dag var det dags för min andra gång med löpargruppen (missade ju förra pga förkylningen). Dagens träning fokuserade på löpteknik – nyttigt och kul!

Innan värmde jag upp med 4 varv runt banan. Vi började sedan med lite löpskolningsövningar innan vi körde på teknikövningar. Vi tränade på lutet (att luta sig fram tills kroppen liksom springer av sig själv), att springa med korta lätta steg i snabb frekvens (man ska ligga på minst kring 180 steg per minut), att sätta ner fötterna under kroppen och att slappna av i armarna (“bära på ägg”).

Efter att ha tränat på alla saker fram och tillbaka på långa raksträckan var det dags för intervaller där vi skulle fokusera på tekniken. 4 x 45 sek med 45 sek vila, 2 min vila och sedan ett set till.

Jag sprang lite för fort första gångerna, men det går så lätt när man springer med rätt teknik. I början. Sedan märker man att man använder andra muskler än man brukar.

Jag behöver verkligen träna mer bål och liknande för att orka hålla en rak hållning rakt igenom, och att inte svänga så mycket på kroppen. Jag kom igång bra med styrketräningen – tills jag blev sjuk. I morgon får det bli lite styrke!

Framöver blir det även till att lägga in några minuter teknikfokus varje kilometer så att jag tränar upp de rätta musklerna och gör det till en naturligt löpteknik!

PS Jag har världens skoskav efter igår, och träningsvärk i låren! I går hade jag alltså iiinte rätt teknik 😛 DS