Lugnt pass blev 28 sek från delmål 1!

I dag stod ytterligare ett lugnt pass på schemat. 5 km á 6:30-7:00 min/km, med efterföljande 10 min löpskolning och 5 min rörlighet. Eftersom att jag jobbade hemifrån i dag passade jag på att ta en lunchrunda, mestadels på jord/grusväg.

Jag åt min lunch en timme innan medan jag jobbade framför datorn för att kunna ägna hela lunchen åt löpningen, och sedan gav jag mig ut på lunchtid. Jag körde uppvärmningen “inbakad” som vanligt (jag vet, inte bra), och det kändes sååå segt. Eftersom att jag sprang uppvärmningen med ett tempo på ca 7:15 sist, och det kändes ungefär lika segt nu, så tänkte jag att jag sprang som snabbast samma nu… Så när RunKeeper-tanten sa att jag sprungit första kilometern på 6:15 höll jag ju nästan på att få en chock!

Men det är som min granne sa när vi var ut och sprang, innan mitt avbrott, och jag tyckte det var konstigt att det ofta gick bra de gångerna det var tungt; det är ju tungt för att man tar i mer, och tar man i mer går det fortare. Otroligt logiskt, men när man väl är där ute och det känns så där tungt är det lätt att glömma det!

Tempot varierade från ca 5:00-7:00, med ett medel på 6:05. 5 km tog 30 min och 27 sekunder. Det vill säga 28 sekunder ifrån delmål 1 som är att springa Vårruset (5 km) på under 30 min. Tjoho!

Lite kul var också att det var min 100:e aktivitet på RunKeeper!

För att jag skulle få lite nedjogg sprang jag faktiskt en lite extra sväng, vilket resulterade i att jag fick hela 1 km som nedjogg/promenad. Det var faktiskt skönt, även om jag har lite svårt för det. Jag kan inte gå raskt efter att ha sprungit, och att lunka är också svårt. Blir liksom varken varken eller eller. Blir mer gå eller springa. Nåja, övning ger väl färdighet även på den fronten 😉

När jag kommit tillbaka var det då dags för lite löpskolning. Jag gjorde en övning som jag hittat på Löpskolans hemsida. Man ska göra höga knän i 40 m, jogga tillbaka och upprepa 5 ggr. Sedan ska man egentligen vänta några minuter och köra det en gång till, men det orkade jag inte.. HERREGUD VAD JOBBIGT DET VAR!!! Nu blir det till att göra den övningen varenda gång det står löpskolning på schemat – det behövs! Ja, och lite andra övningar också så klart.

Efter det gjorde jag knäböj och draken för att träna på rörligheten (och balans, och styrka osv). De övningarna hittar du också på Löpskolan, här är en pdf med 4 basövningar i löpskolning. Känns ju som att jag gör reklam för dem… Jag har aldrig gått kurs där, men tycker de har bra information, och då delar jag ju med mig av den! Så enkelt är det bara.

Nu har jag sprungit ungefär varannan dag och gjort styrkeövningar varje dag sedan ungefär en vecka tillbaka. Någon som vet, är det okej att träna några styrkeövningar varje dag eller ska man se till att kroppen får vila helt någon dag i veckan? Nu tränar jag kanske 5-10 övningar per dag, och bara en rep per övning, så det är ju inte så mycket. Men så småningom kanske det blir längre pass på några få tillfällen per vecka.

Tänkte i alla fall att i morgon, fredag, ska få bli en hel vilodag. Sedan blir det ut på en runda igen på lördagen, 7 km långpass blir det då. Långpass ska gå långsamt, kring 7:08 för detta pass, så det borde gå bra. Ska bli kul att komma upp i lite distans igen, även om jag tar det sakta!