Premiär för moneghetti-intervaller denna vackra kväll

I går tänkte jag att i morgon (alltså i dag) ska jag ut på intervaller. I dag tänkte jag att kanske i morgon istället? Men så skulle grannen som varit skadad i typ två år äntligen ut och springa en kortis och undrade om jag skulle ut… Vad säger man då? Så jag tog mig ut, i ett underbart väder dessutom! Så underbar kväll! Inte ens myggen kan förstöra det.

Dessutom bestämde jag mig för att testa moneghetti-intervaller som Kattis tipsade mig om efter ett tidigare inlägg om intervaller. För er som (liksom jag innan hon berättade om dem) inte vet vad det är så springer man 4 x 90 s, 4 x 60 s, 4 x 30 s och 4 x 15 s. Mellan ska det vara gåvila, lika lång som intervallen innan.

Jag gillar ju korta intervaller, och det här var helt underbart! Att få börja lite längre, sedan känna hur man får springa kortare och kortare men ändå snabbare och snabbare, och med mindre vila. Passade mig perfekt!

Inte ens det faktum att man tydligen inte kan ställa in intervaller under 1 minut på Garmin Connect (vilket för övrigt är helt oförståeligt enligt mig, måste kolla upp) kunde få mig på sämre humör. Innan jag märkte det hann jag springa 74 sekunder istället för 30 på första intervallen i den serien, sedan bytte jag manuellt. Inte helt optimalt då farten fick lite stryk ibland, men det funkar ju.

Intervalltempon blev i alla fall följande:
90s: 5:09, 5:02, 5:06, 5:21
60s: 4:46, 5:04, 4:55, 4:55
30s: 4:39 (på 74 s), 4:39, 5:20, 4:42
15s: 4:09, 4:29, 4:10, 3:54

Passet fick bara 3,7 i training effect (av max 5) och maxpulsen var bara 189 bpm (164 bpm som medel) så det var inget jättehårt pass. Hade kunnat ta i mer. Men eftersom att det var första gången ville jag inte ta i för mycket heller så att jag hade fått dra ner på tempo i slutet istället för att öka. Så jag är nöjd!

Jag hade tänkt springa en runda, men ville njuta av solen så mycket som möjligt så jag vände från mörka skogen tillbaka till ljuset på kalhygget. Det var en underbar kväll och ett skönt pass! Jag kände dessutom inte av knät alls förrän under nedjoggen. Jag skulle tro att det är för att jag då sprang långsammare och var trött, vilket ger ett sämre steg. Det behöver tränas upp!

När jag kom hem gjorde jag knäövningen med vattenkannan, och så lite MammaMage-övningar. Men nu är det hög tid att hoppa till sängs. God natt!