Så himla nöjd över dagens formtest!

I dag stod formtest på schemat, det vill säga att jag skulle springa så långt jag kunde på 12 minuter.

Jag tänkte först köra det på lunchen, när det är ljust och man är pigg. Men då cyklingen till dagis i morse tog lite längre än förväntat fanns inte tiden till det. Så, då tänkte jag göra det innan middagen. Innan man hinner bli trött och lat. Men då fastnade jag i nåt på jobbet och det drog över, så det hann jag inte heller. Det fick alltså bli efter nattning.

Att natta yngsta innebär att ligga i hennes säng ett tag, sjunga en/nån sång och sedan ligga och blunda bredvid henne innan hon antingen säger åt en att gå därifrån eller somnar. Inte direkt något som får en pigg och sugen på löpning…

Men då jag kommer ha lite dåligt med tid för löpning senare i veckan tänkte jag att jag ändå ville komma ut ikväll. It’s now or never helt enkelt. Så jag började klä på mig löparkläderna (som för övrigt behöver tvättas kände jag…). Det fick mig faktiskt att bli lite piggare. Sedan slog jag på min bästaste spellista för löpning och började med 10 min uppvärmning. Det var en underbar kväll, ljust och vinden hade lagt sig – tur att jag inte kom ut under dagen när det stormade som värst!

Trots att jag tog det väldigt lugnt var jag på gränsen till att få mjälthugg hela tiden under uppvärmningen och jag tänkte ”hur f*n ska det här gå när jag ska börja springa snabbare?!” Så blev det dags att springa snabbt och jag bytte till min ”springa snabbt-lista”. Och det gick bra!

Däremot insåg jag att jag egentligen inte behöver en springa snabbt-lista, för det är bara en låt (av tre..) på den listan som verkligen funkar: Popular med MIKA och Ariana Grande. Inte världens bästa låt, men jäkligt bra till att hjälpa en hålla bra fart! (Ska jag springa snabbare kanske en av de andra passar bättre, men än så länge räcker den här gott och väl.)

12 minuter hann jag springa 2,26 km, jag sprang alltså med ett medeltempo på 5:18 – grymt nöjd! Maxpulsen för passet var dessutom bara 186 bpm så jag hade kanske till och med klarat lite till.

Sedan körde jag drygt 7 minuter nedjogg, men jag kände av vaderna ganska mycket (spända) så jag valde att gå sista biten hem, ca 500 m.

När jag kom hem körde jag 15 minuter yoga för rörlighet, det passet som jag testade i går för första gången. Det gick bättre i dag, även om jag är sjukt ovig. Men skam den som ger sig! Jag ska ju bli vig och rofylld nu! Och stark.

Men nu ska jag få mig lite sömn. God natt!

Lämna ett svar