Så segt att komma ut – så skönt att komma in!

Jag var så seg, och klockan 20:30 sa jag till maken: “Nu är frågan, ska jag ut och springa i dag eller i morgon”. Och med imorgon menade jag innan frukost för sedan har vi annat planerat (det är ju ändå midsommarafton). Han sa:

Jag vet ju vad jag skulle göra. Eller, jag skulle sitta kvar i soffan. Men var jag du skulle jag springa i kväll.

Jaha. Då var det ju bara att ge sig ut.

Men som vanligt – desto segare det är att komma ut, desto skönare det är att komma in. Energin liksom kommer tillbaka till en, man känner sig duktig och får igång kroppen. (Perfekt när man ska gå och sova… not.)

Det blev Moneghetti-intervaller i dag också, men för första gången på länge körde jag inte i skogen! Det blev i stället jordväg och asfalt. Uppvärmningen blev mestadels på jordväg, medan intervallerna var lite mer blandat (men mestadels jordväg även där).

Jag värmde upp med ca 10 minuters lugn jogg. Då kände jag av knät en del, och ibland kändes det som att det skulle börja jäklas ordentligt, men det blev liksom aldrig av. Sedan körde jag lite dynamisk rörlighet och några löpskolningsövningar innan jag satte igång med intervallerna.

Denna gången lyssnade jag på olika snabba låtar beroende på intervaller. Jag försökte i alla fall lyssna på långsammast först och öka successivt, men hade ju inte kollat upp innan vilka som är snabbare så jag fick köra på ett ungefär utifrån tidigare känsla. När jag sprang 90-sekundersintervallerna lyssnade jag på Popular, när jag sprang 60-sekundersintervallerna lyssnade jag på Ain’t it fun och FourFiveSeconds, till 30-sekundarna lyssnade jag på Help is on the way och till 15-sekundarna blev det Maybeline (för att se vilka låtar jag menar hittar du en full förteckning av mina springa snabbt-låtar i inlägget här). Fast till 15-sekundarna höll jag nog inte riktigt takt med musiken. (Hemska tanke.)

Tiderna blev:
90s: 4:39, 4:47, 4:33, 4:35
60s: 4:09, 4:30, 4:28, 4:25
30s: 4:01 (jag glömde även idag så den första blev på 64s…), 3:58, 4:14, 4:07
15s: 3:52, 4:05, 4:19, 3:54

Och jag kände inte alls av knät! 😀

På väg hem på skogsvägen
På väg hem på skogsvägen.

Efter intervallerna blev det nedvarvning hem (7,5 min), och när jag kom hem körde jag knäövningen och sedan lite banan, vatten, salami och stretching innan duschen.

När jag skulle hoppa in i duschen insåg jag att jag kunde ana magmusklerna där under, trots att jag som vanligt var lite uppsvälld (dock ganska lite för att vara på kvällen). Om jag skulle jobba på lite extra några veckor, och äta bättre för min mage så att den inte skulle bli så uppsvälld, så skulle jag kanske till och med få lite rutor. Jag börjar på måndag med att träna styrketräning med mitt gamla roller derby-lag! Dom duktiga som har börjat ta minskills och allt 🙂

Jag har ju kvar min utrustning och hoppas kunna köpa utehjul så att jag kan ut och rulla i sommar, men jag vill ju att pengarna ska räcka till så mycket så vi får väl se…

Men nu ska jag hoppa i säng! Gunatt!