Sista långpasset inför halvmaran

I kväll var det dags för sista långpasset innan Stochkholm halvmarathon nästa helg. På schemat stod 15 km långpass med 2 km fartökning, och det blev det – fast allt blev ganska snabbt!

Medeltempot på hela passet blev 6:04 min/km, och de 2 snabba kilometrarnas medeltempo låg på 5:27 och 5:12! Om jag skulle klara hålla detta tempo (alltså 6:04) hela halvmaran skulle jag klå min gamla tid med drygt en minut. Men 6 km är ganska mycket… I och för sig tar man ut sig desto mer på lopp, nu var jag inte särskilt trött så jag hade kunnat köra på snabbare (utom på de snabba kilometrarna). Så det kanske är realistiskt ändå. Jag hoppas det!

Detta innebär dock att jag skippar morgondagens 5 km distanspass då klockan rekommenderar 58 timmars vila… Jag får köra på styrketräning istället.

Det var i alla fall ett väldigt skönt pass, och trots att det var snabbt var jag inte som sagt så trött. Testade även använda mig av ett tips jag hört, att tänka på hur bra jag mår/hur vackert det är/på andra saker runtikring – annat än vad som är jobbigt helt enkelt. Fick även sällskap av en hel del rådjur sista två kilometrarna.

Det märks att hösten kommit i alla fall, för jag hade inte med mig något vatten och klarade mig ändå fint (hade dock energi i form av russin). Jag hade dessutom reflexvästen vilken behövdes i slutet då det var ganska så mörkt ute och gatulamporna till och med tändes.

Apropå vätska och energi så tror jag inte att jag vågar köra på energidryck nästa helg, blev så himla bubblig (som vanligt) när jag testade i helgen. Men sist klarade jag mig på bara vatten så det går nog finfint även denna gång! Kommer dock ta energi, vilket jag inte tog förra gången, men har inte bestämt form ännu. Kanske dextrosol eller något sådant.

Men nu ska här duschas och sovas! God natt!

PS. Hittade lite löptekniktips på MarathonMias blogg som verkade väldigt bra. En del gör jag redan och en del ska jag testa. Till exempel backträningen behöver jag öka på.. DS.