Tre blöta dagar

De senaste tre dagarna har varit ganska så blöta, med en hel del svett och en hel del regn.

Torsdag

I torsdags regnade det ganska mycket på morgonen innan vi skulle cykla iväg till förskolan och skolan, så jag tog på mig regnstället. När vi väl började cykla kom det dock knappt en enda droppe… Blött blev det ändå eftersom att det blev fruktansvärt varmt!

Jag funderade över om jag helt tappat orken för det kändes så väldigt tungt att cykla. När jag senare på dagen hämtade dottern på förskolan insåg jag dock varför. Ena däcket på cykelvagnen var ju alldeles platt! Men utan pump och andra alternativ var det bara att (försiktigt) cykla hem igen (= blöt igen).

För att hoppa tillbaka till morgonen, så när jag kom hem efter att ha lämnat barnen på skolan och förskolan var jag alltså alldeles blöt i svett (och lite regn). Då fick jag ett sms av min kära granne som undrade om jag ville hänga med till gymmet. Tja, varför inte fortsätta svettas lite till? Så sagt och gjort, vi åkte till Friskis&Svettis.

Där började vi med lite uppvärmning på crosstrainer (första gången för mig), och körde sedan sjuan; det vill säga sju olika övningar, sju upprepningar per övning, sju varv. Eller tja, vi skulle köra det men jag hann bara köra sex varv innan det kom in en massa folk i salen. Grannen är lite vassare än mig så hon hann alla 😉

Efter det körde vi lite olika småövningar (typ plankan) och stretching  och så körde vi så mycket vi orkade i en sån där chin ups-maskin. Jag klarade 4 st + 3 st + 3 st (tror jag det var). Första omgången hade jag 25 kg som motvikt och sedan 27 kg, tror jag. Tungt, men kul att testa!

När jag kom hem fortsatte jag med lite MammaMage-övningar och avslutade med 15 minuter yoga. Sedan var det bara att äta lunch och cykla och hämta dottern igen innan jag tog den efterlängtade duschen!

Fredag

Fredagen tränade jag inget mer än att jag cyklade till och från förskolan med dottern och vidare till/från högskolan för mina studier, dvs nästan två mil tur och retur. Men det spöregnade på ditvägen! För att inte min ryggsäck (och därmed mina böcker etc) skulle bli dyngsura satte jag på mig regnjackan över väskan – vilket resulterade i att det blev jättetight på framsidan och därmed regnade in både här och där. Dessutom åkte benen upp titt som tätt så att det rann in vatten i stövlarna. Och på huvudet hade jag ju bara hjälmen. Dessutom så gjorde ju ryggsäcken – och regnkläderna – att jag blev dyngsur även på ryggen, men inte av regn utan av svett. Så ja, jag var ganska så lik en genomdränkt katt när jag kom fram…

Tankarna gick till Jonas som kämpar på i ur och skur och i dag lördag har sprungit halva vägen!! (För er som inte vet springer han 20 marathon på 20 dagar för att samla in pengar till Röda Korset och flyktingkatastrofen. Skänk pengar du med via hans insamlingssida, eller följ hans resa på Facebook.) Så strongt! Så då kändes det inte lika märkvärdigt att ha cyklat till skolan i spöregn längre 😉

På hemvägen hade regnet i alla fall avtagit och det kom bara några små stänk. Men även om jag bara tog på mig regnbyxorna blev jag väldigt varm (=blöt) då det var världens motvind, och ryggsäcken gör ändå sitt – och regnbyxorna.

Mina regnkläder snodde jag av min far någon gång då jag gick på högstadiet, så de är inte direkt typen som andas. Och det känns väldigt tydligt när man är aktiv!

Lördag

Och så i dag! I dag har ju solen strålat så inget regn i dag! Däremot blev det ganska svettigt då jag var ute på dagens distanspass. Mina tunnare långa tights var nytvättade, så jag fick ta ett par tjockare. Tog t-shirt till det i alla fall.

Jag, innan jag sprang i väg i solen.

Först var det tänkt att jag skulle springa till resten av familjen som skulle iväg på en marknad, men det blev inte ändrat så jag hade inte behövt släpa med mig vindjacka, buff runt halsen etc. Blev istället lite spontant en runda i skogen. Totalt sett 10 km på mest jordväg, ca 1,5 km över stock och sten. Liiite asfalt. Kändes bra, även om jag kände mig lite små.. trött är fel ord men seg kanske. Men gick ju ganska snabbt! Då jag inte sprang över stock och sten vill säga.

Nu har jag lite att fixa inför min nästa utmaning som jag kommer sätta igång med på måndag. Då kommer jag även lansera min nya sida på min huvuddomän lisakriga.se, och berätta om vad som komma skall. Så kika in här på måndag igen!

Tills dess – kör hårt och njut av helgen!