Tungt långpass med energitest

I dag skulle jag springa 100 minuter (springa 25-gå 5), och det blev ett tungt långpass så väl kroppsligt som mentalt…

Mentalt var det massor av saker som byggde upp ett motstånd. För att förkorta grovt; saker blev helt enkelt inte som det var tänkt, vilket bland annat resulterade i att jag fick improvisera en ny runda och så hade jag ca 5 minuters marginal på den tiden tills jag var tvungen att vara hemma.  Vi hämtade hem vår nyaste familjemedlem i fredags, den lapska vallhunden Rusk! Och när Johan skulle åka med barnen till simskalan behövde ju jag vara hemma med honom.

Kroppsligt är jag dels fortfarande trött i benen sen dubbelpassen på torsdagen, och så testade jag mina nya broddar; Snowline Trail. De funkade jättebra, kändes inte halt alls. Men när jag tog av dem de sista ca 5 minutrarna insåg jag hur tungt det var att springa med dem, och att fötterna blivit rätt ömma. Utan dem kändes det som att jag flög fram 🙂 I och för kanske det hade känts tungt ändå, det vet jag ju inte, för det blev mycket pulsande. Även om jag sprang på cykel-/by-/skogsvägar hela sträckan så var det egentligen bara cykelvägen som var plogad (som på bilden), annars var det ca 10-15 cm snö. Och cykelväg var nog den minsta delen av sträckan.

I övrigt testade jag olika sorters energi på detta långpass, för att se vad jag kan använda under Höga Kusten Winter Trail och andra lopp. Jag testade (i den ordningen jag åt dem); hemmagjorda dadelsnickers (receptet är från ICA, Salty Caramel Bites), Kung Markattas frukt- och nötbar med choklad och banan samt I love Ecos minimajskakor med ostsmak.

Eftersom att jag sprang 25 minuter – gick 5 minuter så passade jag på att äta när jag gick, alltså tre gånger, vilket är snällare mot magen då jag sväljer mindre luft. Och eftersom att min mage jämt krånglar är det viktigt!

Dadelsnickers var lättast att äta då de är ganska mjuka när de inte kommer direkt från frysen. Näst lättast var majskakorna och mest arbete krävdes för frukt- och nötbaren. Det hade varit trevligt att dricka lite vatten efter men jag hade glömt det hemma… Fast det gick ju bra även utan. Magen kändes bra efter alla. Jag blev aningens bubblig i halsen av frukt- och nötbaren men inte så att det störde löpningen direkt. Och alla är ju lite salta så det blir inte så där sliskigt vilket jag tycker är bra!

Med tanke på det tänker jag mig att dadelsnickers kan vara bra att ta till när jag är trött och inte orkar tugga så jobbiga grejer, medan frukt- och nötbaren kan ätas tidigare. Den är ju dock på gränsen eftersom att jag blev liiite bubblig av den och jag vill ju inte uppröra magen tidigt i ett lopp. Jag får vara lite försiktig med majskakorna eftersom att det är mjölk i dem och jag är ju laktosintolerant. Men om jag är duktig med allt annat så ska det inte vara några problem! Kändes ju bra idag.

Nu ska jag ut med hunden en sista gång och sen blir det välbehövd sömn.

Godnatt!