Underbara intervallpass!

I kväll blev det ett intervallpass enligt ett träningsprogram från Löpskolan (med uppvärmning från Anders Szalkai), och det var så härligt! För första gången på länge kände jag mig ganska stark!

Jag började med 10 min lugn jogg. Det är ganska svårt att springa lugnt även om man ska hålla kring 180 bmp, men nu blev det ju faktiskt lugnt och fint med ett medeltempo på 6:53 – i början mest kring 7-7:30 och i slutet mest kring 6-6:30.

Efter “uppjoggen” körde jag 5 min dynamisk rörlighet med övningar så som armpendling, benpendling, att gunga fram och tillbaka från häl till tå och knärullningar.

Därefter blev det drygt 5 min löpskolning; låg och hög skip, sidöversteg och hälkick. Jag avslutade sedan med 4 korta snabba men avslappnade koordinationslopp (ca 60 m kanske).

Efter uppvärmningen var det dags för intervallerna; 4 x 3 min med en hastighet av 5:30-6:00 eller 5:00-5:30. När jag körde på detta program förut kunde jag inte bestämma mig för vilken sluttid jag skulle satsa på. Den långsammare tiden är för om man siktar på halvmaran på 2:00 och den snabbare tiden om man siktar på 1:50.

Och jag klarade alla utom den första på den snabbare tiden!

Tiderna blev 5:36, 5:13, 5:13 och 5:06. Så härligt! Eller har jag sagt det redan? 😉

Jag trodde att det var Anders Szalkais träningsprogram jag hade skrivit in i kalendern, men det var det visst inte. Jag tänker gå över till hans program (men som sagt bara köra om jag vill, och så snabbt jag orkar). Enligt det ska jag dock springa 13 km på söndag. Förra veckan sprang jag 19,6 km så om jag ska hålla mig till att öka sträckan max 10 % per vecka (vilket man bör för att undvika skador) får jag inte springa längre än 11,66 km på söndag. Veckan innan det sprang jag i och för sig 20 km, så enligt det får jag springa 12,1 då. Jag siktar på att springa ca 12 km så går det nog bra!

Kan för övrigt säga att jag gjort som proffsen och kört med vaselin i stället för plåster på hälarna de 2 senaste gångerna jag sprungit. Och det har funkat superbra, inga skavsår! Det kan jag tipsa om att använda! Det brukar tydligen användas för alla ställen där det kan skava då man ska springa långt och inte har tid att stanna för skavsår. Det blir till att införskaffa en burk så jag slipper sno av maken för det lär gå åt en del till mina fötter..

Åh förresten. Om jag drar upp mina 2XU ordentligt så att de kommer över höften, och knyter åt bandet, då hasar de inte ner! Är riktigt nöjd med dem nu, även om de fortfarande inte ger känslan av att vara så särskilt kompressionsaktiga.

Däremot åker pulsklockan tillbaka… Synd för jag gillade den verkligen, men det är ett måste att kunna göra avancerade pass enkelt. Funderar på en FR 310XT eller en FR 910XT (priserna på deras sida stämmer inte direkt, de kostar 1849 kr resp 2995 kr på Elgiganten). De är egentligen triathlonklockor, men ska man ha en renodlad löparklocka med mer avancerade funktioner får man av någon anledning betala mer uppåt 4000 kr och mer.

Jag hade kanske kunnat tänka mig den nya FR 220, men då måste jag köpa ny mobil för den går inte att använda med iPhone 4, och så saknas en del funktioner som finns på de äldre som är rätt bra/kul. Till exempel att man kan tävla mot en virtuell person eller mot tidigare aktiviteter.

Jag får fundera vidare! Ha en fortsatt trevlig nationaldag!