Hela kroppen med hjälp av kosten – går det?

Jag har hypotyreos (brist på sköldkörtelhormon) och har ätit Levaxin i snart 20 år. Ändå upplever jag alla symptom fortfarande, mer eller mindre, och även nya problem som kommit under åren. Om det beror på min hypotyreos eller på andra faktorer är ju svårt att veta. Men i och med att 25% av alla som behandlas har kvar sina symptom (se Sifo-rapporten från 2018, sida 12) så känns det rimligt att åtminstone en del av det fortfarande beror på sköldkörteln.

Jag har varit till vårdcentralen flera gånger för att ta reda på varför jag bland annat är så trött hela tiden, både i kropp och knopp (bara ett av måååånga problem). När jag kom dit senast 2018 (förutom i höstas på grund av ryggen, mer om det i ett annat inlägg längre fram) fick jag berättat för mig att jag har helt fel som tror att mina problem beror på min sköldkörtel. Jag hade bra nivåer så allt var frid och fröjd. Jag kanske var stressad? Deprimerad?

Läkaren var inte alls otrevlig, tvärt om. Hon förklarade väldigt noga varför allt var som det ska. Men tyvärr utan att faktiskt göra någon vidare undersökning. Varför mår jag då som jag mår? Ska det vara så att jag får acceptera att jag mår dåligt bara för att läkarna inte hittar något direkt?? Är jag bara en ”gnällkärring”?

Att gå till en privatklinik, som är bättre på att hantera sköldkörtelproblem, är dyrt. Så jag har letat efter andra vägar. Och enligt så väl mängder av vittnesmål, och nu även en mindre studie, kan man må bättre om man äter en kost som kallas AIP, det Autoimmuna Protokollet (även kallad exempelvis Autoimmun Paleo då det är en mer extrem variant av paleo kan man säga). Åtminstone om man har den autoimmuna varianten av hypotyreos (som de flesta i Sverige har), men vittnesmålen tyder på att det hjälper ändå, och även för personer med IBS etc. (Vilket jag ju också har, enligt den finfina uteslutningsmetoden: ”Du har inte celiaki, så då är det väl IBS”.)

Så går det till

För att kortfattat förklara hur det går till så har man först en läkfas på 1-3 månader där tarmen och kroppen ska läka och bli av med symtomen. Under denna period utesluter man allt som kan uppröra kroppen. Under denna period ska man utesluta (grovt uppräknat) spannmål och pseudospannmål, potatisväxter, ägg, mejeriprodukter (är laktosintolerant så äter laktosfritt i normala fall), baljväxter, nötter, frön, vissa kryddor, tillsatt socker och artificiella sötningsmedel, växt- och fröoljor, kaffe, choklad och diverse livsmedelstillsatser. Sen kan man börja återintroducera livsmedel ett i taget enligt en viss trappa för att se vilka livsmedel man kan fortsätta äta, och vilka man bör lämna utanför sin kost.

Mina första två veckor

Den 1 oktober började jag med AIP, för att se om det kommer hjälpa mig. Och jag måste erkänna att jag tycker det är grymt jobbigt! De här första veckorna har jag varit i princip konstant hungrig (jag har gått ner ca 2 kg [EDIT 15/10: 3 kg är det visst]), det har blivit en hel del misslyckanden i köket och det är jobbigt att behöva tänka så mycket på vad jag ska äta nästa gång.

Ofta behöver man äta mer när man äter detta kost, för att inte vara hungrig. Eller öka mängden protein eller fett. Men det är svårt att äta mer när maten inte blir god. Så jag har insett att jag måste släppa försöken med en massa nya recept som resulterar i mat jag inte vill äta, och istället fokusera på det enkla. Ugnsstekta rotfrukter (sötpotatis och morötter blev det häromdagen) tillsammans med protein, till exempel köttfärsbiffar, går ju alltid hem! Jag har även hittat några nya favoriter som jag skriver mer om längre ner.

Kyckling i lergryta
Kyckling med olivolja, timjan, vitlök och apelsin i lergryta, på en bädd av sötpotatis. Gott, men blev lite torrt.

Det innebär dock att det blir mycket samma samma, och jag börjar som sagt bli grymt trött på att jag alltid måste vara så förberedd… Det är svårt att bara ”nöd-slänga ihop något”. I går fick jag göra det när jag hade 30 min mellan jobb och att cykla med dottern till hennes dans. Då blev det jordmandelmjölgröt, kokosmjölk och blåbär med parmaskinka till… (Gröten var inte supergod. Någon smak av mögel kom då och då. Mjölet är nytt, kokosmjölken också, och blåbären kom direkt från frysen. Så borde vara så det smakar, eller så är det bara mina sinnen som är rubbade…)

Kampen fortsätter, och jag fortsätter försöka hitta balansen för att inte behöva gå omkring hungrig hela tiden. Och för att bli symptomfri.

Symtomstatus nu

Jag har inte märkt av några överväldigande resultat ännu, vilket inte är helt ovanligt. Några saker jag har märkt av främst är väl att magen är lugnare (om än inte helt symtomfri), senaste dagarna tycker jag mig ha tappat mindre hår än vanligt och mina utslag i pannan (typ rosacea) försvinner periodvis.

Dessutom, det kanske bästa tecknet hittills, var på simningen i söndags. Träningen är 1,5 timmar och normalt brukar jag få sjukt ont i magen efter en timme. När jag går upp ur bassängen är min mage uppblåst som en ballong. Men, inte i söndags!

Mat- och symtomdagbok
Min Mat- och symtomdagbok fylls i varje dag.

Men förbättringar började faktiskt redan innan AIP. Kaffet slutade jag nämligen med redan innan detta, i slutet av augusti/början av september. Efter en veckas huvudvärk märkte jag att huden på ovansidan av mina stortår, som varit extremt torra, nu var mycket bättre. (Utan att jag smort in dem.)

Generellt tror jag kanske att jag äter lite för mycket kolhydrater, och ligger nog på gränsen för mängden fruktos (man ska äta max 20g fruktos/3 frukter per dag). Men det är så svårt när jag är konstant hungrig och inte vet vad jag ska äta… Morötter är ofta en räddare i nöden. Och buljong!

Nya favoriter

I allt detta har jag/vi i alla fall fått några nya favoriter. Vår fredagspizza som vi gjort i herrans många år har ju fått bytas ut, och i alla fall de första två veckorna har det blivit sötpotatiswraps som vi fyller med med till exempel köttfärs med kryddor (t ex oregano, salt, ingefära, gurkmeja, kanel), guacamole och sallad. Receptet vi använde till wrapsen finns i boken Kokbok för sköldkörteln.

Sötpotatiswraps med köttfärs, sallad med mera
Sötpotatiswraps. Inte världens roligaste bild, men jättegott!

Jag gjorde även benbuljong häromdagen, fast endast med 600 g ben (2 kycklingskrov). Druckit det till frukost och mellanmål, och det är verkligen såååå gott!!! Mums! Men nu är det slut… Måste göra mer!!

Vi har även gjort hallonremmar vilket blev helt ok. Ska laborera lite mer med receptet så blir det nog toppen!

Och kyckling i lergryta är ju riktigt gott, måste bara få kläm på tiden så att den inte blir så torr. Eller kanske berodde det på att den ekologiska kycklingen var så stor att jag inte kunde stänga locket när det låg sötpotatis i botten. Det stängdes av sig själv när innehållet sjönk ihop men ändå. Får testa utan att lägga sötpotatisen under så att det går att stänga från början.

Min närmsta kostframtid

Ja, framtiden ja. Tanken är ju att jag ska fortsätta med det här tills jag blivit stabilt symtomfri (minst en månad), och sedan testa ett livsmedel i taget för att se vad som fungerar och inte. Men just nu vet jag inte hur jag ska orka. Och det vet jag inte heller om jag kommer göra. Om jag tänker på livet efter det här tror jag dock att mycket kommer fortsätta uteslutas oavsett om jag kör AIP-konceptet hela vägen ut till min specialanpassade kost, eller om jag gör någon egen variant.

Jag är ju laktosintolerant, och jag tror inte heller att jag kommer kunna äta gluten, baljväxter och tillsatt socker (fast sötningsmedel är värre). Men jag LÄNGTAR SÅ efter ägg, ost, grädde, smör, nötter, frön, krossade tomater, potatis, turkisk yoghurt, brieost, fetaost och de kryddor jag inte får äta (exempelvis svartpeppar, chili och curry)…! Det är livsmedel som skulle göra mitt liv SÅ mycket enklare! Och godare 🙂 Ett fröknäcke med pålägg skulle sitta fint just nu!

Har du några tips på AIP-recept, eller tips på något annat som kan underlätta, får du gäääärna dela med dig! Och har du några frågor är det bara att fråga på! Jag har nyss ätit supergoda köttfärsbiffar med bacon i (och en morot till för min del). En ”snabbmiddag” igen innan barnen skulle iväg på aktiviteter.. Men oj så god!

Nu ska jag ut på en promenad med Rusk. Vi ses!

Lämna ett svar